Bernard Sack
Uniwersytet Szczeciński - Instytut Pedagogiki
AGRESJA I
PRZEMOC W publicznych
szkołach gimnazjalnych
Wprowadzenie
Agresja wśród
młodzieży, jest zjawiskiem bardzo powszechnym we współczesnym świecie.
Spowodowane jest to wieloma przyczynami. Należą do nich między innymi: czynniki
biologiczne tkwiące w samym dziecku, częste stosowanie przemocy przez osoby z
najbliższego otoczenia danej jednostki oraz nadużywanie kary jako środka
wychowawczego. Również szkoła jako placówka edukacyjno – wychowawcza może stać
się przyczynkiem do rozwoju postawy agresywnej wśród dzieci i młodzieży. Jest
to miejsce, w którym dziecko uczy się, nabywa nowe doświadczenia, kształtuje
swoje relacje z otoczeniem. Jest to również miejsce, w którym można
zaobserwować szereg negatywnych zjawisk. Zjawiska te można byłoby szeroko
określić mianem przemocy i agresji.
Wielu autorów
uważa agresję wręcz za psychologiczny odpowiednik terminu przestępstwa, np.: A.
Bandura i R. H. Walters. I „mimo, że ten pogląd nie jest powszechny, badania
nad przyczynami i formami agresji uważane są za najlepsze źródło poznania
psychologicznych uwarunkowań zachowania przestępczego.” (Pospiszyl K.: 1975, s.
234).
Ten bardzo szeroki problem, jakim jest agresja
wśród młodzieży zdecydowano się zawęzić wyłącznie do terenu szkoły
gimnazjalnej. Ten etap edukacji szkolnej jest to dość trudny okres w życiu młodego
człowieka, dlatego warto się mu bliżej przypatrzeć. Młodzież 13-15- letnia
przechodzi w tym okresie skomplikowaną fazę rozwojową. Z psychologicznego punktu
widzenia wiek gimnazjalistów jest to taki etap, który stanowi swoistego rodzaju
pomost między dzieciństwem a młodością. Jest czasem, w którym rozpoczynają się
intensywne zmiany w kierunku stania się dorosłym. Poza tym, gimnazjum jest
nowym typem szkoły, która przynosi również nowy rodzaj problemów i trudności, agresja zaś jest zjawiskiem bardzo powszechnym w
dzisiejszej dobie. Przykładów na potwierdzenie faktu, iż przemoc i
agresja są obecnie częstymi tematami badań można znaleźć wiele. Dzięki tym badaniom
omawiane zjawisko jest dziś coraz bardziej poznane. Znane są mechanizmy
powstawania przemocy i agresji. Wiadomo, jakie jednostki są bardziej agresywne,
jaka jest zależność między typami osobowości ludzkiej a agresją. Dzięki tej
wiedzy można z takimi osobami postępować w taki sposób, by nie dopuszczać do
spięć i konfliktów, a narastające emocje rozładowywać w sposób społecznie
nieszkodliwy lub wręcz pożyteczny.
Przemoc i agresja we współczesnej
szkole
W procesie socjalizacji
dzieci i młodzieży szkoła pełni bardzo ważną rolę. Za jeden z podstawowych
kierunków jej oddziaływania wychowawczego uważane jest kształtowanie
społecznych postaw sprzyjających prawidłowemu współżyciu z innymi osobami. Ma
więc ona bardzo duży wpływ na kształtowanie się różnego rodzaju form życia
społecznego. W instytucji tej zaczynają tworzyć się pierwsze silne związki
emocjonalne z innymi ludźmi, takie jak koleżeństwo i przyjaźń. Dzieci uczą się
również zasad współpracy i współżycia z innymi członkami społeczeństwa.
Socjalizacja tych młodych ludzi w szkole nie zawsze jednak zmierza w tak
pożądanym kierunku. Bardzo częstym zjawiskiem w tej placówce jest przemoc,
agresja, niechęć i brak tolerancji w stosunku do inności rówieśników a ostatnio również
okazywana wobec nauczycieli.
Zjawisko narastania przemocy i agresji w szkole jest poważnym problemem
współczesnej szkoły. W jej murach mamy do czynienia z poniżaniem uczniów i
naruszaniem ich godności osobistej, a także demonstrowaniem władzy przez
nauczycieli. (Zob. Rylke H.: 1997, s. 32).Zjawisko przemocy w szkołach można rozpatrywać w
kategoriach funkcjonowania podkultur młodzieżowych. Dotychczasowe badania
pozwalają ustalić, iż nieformalne grupy o charakterze destruktywnym, których
celem jest zastraszanie i terroryzowanie słabszych, pojawiły się w różnych
typach szkół. Najważniejszą role spełniają w takich grupach chłopcy, natomiast
dziewczęta wykonują zazwyczaj czynności pomocnicze, np.: wabienie i nagonka kotów
(Zob. Kawula S. 1996).
Jest wiele czynników mogących powodować
eskalację agresji i przemocy a do najważniejszych A. Frączek zalicza się:
·
ogólna aprobata dla tych zjawisk,
·
minimalizowanie negatywnej oceny skutków własnej grupy agresji w
porównaniu z agresją innych,
·
uzasadnienie agresywnego postępowania wyższymi racjami,
·
anonimowość relacji interpersonalnych,
·
rozproszenie odpowiedzialności za zachowania agresywne w relacjach
społecznych. (Zob. Frączek A.: 1996, s. 52-53).
Mówiąc o przyczynach
zachowań agresywnych trzeba z większą uwagą przyjrzeć się szkole, a szczególnie
roli, jaką pełni tu nauczyciel. To on właśnie dostarcza dzieciom modeli
współżycia społecznego. Korzystny wpływ na socjalizację młodzieży wywierają
modele bezkonfliktowego zachowania się nauczyciela, życzliwej postawy wobec
dzieci i sprawiedliwego oceniania ich osiągnięć. Niekorzystne w procesie
uspołeczniania jest postępowanie wychowawcy powodującego konflikty,
przejawiającego autokratyczne skłonności, będącego niesprawiedliwym i
stronniczym. Faworyzowanie niektórych uczniów, stawianie im mniejszych wymagań
oraz tolerowanie ich wykroczeń wpływa destrukcyjnie na przebieg socjalizacji.
Pozostali uczniowie czują się pokrzywdzeni, odnoszą się niechętnie lub wrogo do
swych uprzywilejowanych kolegów, którzy bronią swej pozycji i związanych z nią
uprawnień. Powoduje to osłabienie lub zanikanie więzi grupowej oraz przyczynia
się do narastania antagonizmów i konfliktów, które niekorzystnie wpływają na
społeczne współżycie w grupie. Niesprawiedliwa ocena może natomiast zostać
odebrana przez ucznia jako niedocenianie jego pracy i umiejętności. Prowadzi to
do gniewu, frustracji, co w konsekwencji może być przyczyną agresji skierowanej
na słabszych kolegów, uczniów, którzy zostali lepiej ocenieni. Negatywne emocje
mogą zostać rozładowane także, na przedmiotach materialnych poprzez zniszczenie
szkolnego sprzętu czy kopnięcie podręcznika. Kształtowanie się niewłaściwej
postawy społecznej może być również następstwem źle zorganizowanego
współzawodnictwa pomiędzy uczniami, co może spowodować egoizm, egocentryzm,
niechęć i agresję uczniów słabszych wobec zdolniejszych, osiągających lepsze
wyniki w nauce.
Podobne rezultaty mogą być
wynikiem nadużywania kar, jako środka wychowawczego. Korzystnie oddziałują one
na wychowanka tylko wówczas, gdy są wymierzane przez osobę, z którą karany się
identyfikuje i nie przejawia wobec niej wrogości. Karany musi zdawać sobie
sprawę, za co została wymierzona kara, rozumieć ją i akceptować jako
sprawiedliwą. Ponadto, musi być ona wynikiem rzeczywistego wykroczenia, a nie
braku zdolności czy umiejętności uniemożliwiających poprawne wykonanie danej
czynności. Kara nie powinna zależeć od emocjonalnego nastawienia wychowawcy ani
uderzać w godność ucznia, gdyż wówczas może spowodować skutek przeciwny od
zawierzonego. Dziecko poczuje się pokrzywdzone, upokorzone i niesprawiedliwie
potraktowane. Wówczas negatywne emocje, nagromadzone podczas tego zdarzenia
może odreagować w sposób społecznie nieakceptowany.
Zaburzenia socjalizacji
mogą być również spowodowane niemożnością zaspokojenia potrzeby w kontaktach z
rówieśnikami. W okresie dorastania nasila się potrzeba kontaktów
interpersonalnych, zyskiwania ich akceptacji. W osobie, która jest izolowana
lub odrzucana wytwarza się stan napięcia wywołujący występowanie różnych,
nieadekwatnych form zachowań agresywnych. Tego rodzaju postępowanie jest
częściej manifestowane przez jednostki, które w dotychczasowym swym życiu
nauczyły się tego, skutecznie stosując je w różnych sytuacjach konfliktowych,
tzn. w sytuacjach, w których realizacje ich potrzeb spotykały się ze sprzeciwem
otoczenia. Są one stosowane więc częściej przez dzieci, które nauczyły się
walczyć otwarcie o zaspokajanie swoich potrzeb. Młodzież ta osiąga swoje cele
zmuszając np. słabszych kolegów do ustępstw i zyskując w ten sposób podziw i
uznanie. Zaspakaja to w dużym stopniu ich potrzebę kontaktów z rówieśnikami i
utwierdza ich w przekonaniu o słuszności swego postępowania. Zachowaniom
agresywnym równie często towarzyszy społeczna dezaprobata oraz różne formy
represji powodujące poczucie zagrożenia i wywołujące postawę obronną. Skłania
to do dalszej walki i jednocześnie wzmaga represję rówieśników powodując często
w efekcie społeczne odrzucenie. Dzieci izolowane, odrzucane, zachowujące się
agresywnie zaspokajają w ten sposób swoje potrzeby, ale także manifestują swoją
obecność. Pragną wyróżnić się i być zauważonymi.
Reasumując rozważania na
temat zachowań, w których dominuje przemoc i agresja na terenie szkoły można
powiedzieć, że w obrębie tej placówki istnieje agresja jawna lub behawioralna
oraz agresja ukryta. W codziennym funkcjonowaniu szkoły zauważyć można
wszystkie wyżej wymienione rodzaje agresji. Istnieje więc przemoc skierowana na
inne osoby, gdy np. w czasie przerwy potrąca się lub uderza drugiego. Tego typu
zachowania w szkole mają najprawdopodobniej swe źródło we frustracji i stresie,
ze względu na wymagania udaremniające zaspokojenie nasilonych w tym stadium
potrzeb. Agresja jest poważnym problemem w szkole. Dzieci uciekające się do
tego typu zachowań sprawiają poważne trudności wychowawcze, gdyż ich zachowanie
nacechowane jest brakiem zdyscyplinowania, które powoduje częste naruszanie
szkolnego regulaminu i innych norm życia społecznego. Osoby takie wywierają
destrukcyjny wpływ na układ stosunków społecznych w grupie, powodując
powstawanie w niej antagonizmów i częstych konfliktów. Obowiązkiem szkoły jest
tworzenie dobrego klimatu i sprawiedliwe traktowanie uczniów. W przeciwnym
razie wśród uczniów tej placówki narastać będzie frustracja rodząca agresję i
inne zachowania antyspołeczne. Szkoła powinna uczyć jak radzić sobie w
sytuacjach stresowych, a nie dostarczać ich swoim podopiecznym.
Gimnazjum jako szkoła dostosowana do potrzeb i możliwości młodzieży
dorastającej
Reforma edukacji była szczególnym wydarzeniem
w roku 1999/2000. Wprowadziła ona do systemu szkolnego nowy typ szkoły –
gimnazjum. Owa zmiana spowodowała skrócenie nauki w szkole podstawowej z ośmiu
do sześciu lat, a jednocześnie wydłużyła okres obowiązku szkolnego do lat
szesnastu. Obecnie po ukończeniu szkoły podstawowej uczniowie zobowiązani są do
kontynuowania nauki w trzyletnim gimnazjum - szkole średniej pierwszego
stopnia.
Reforma systemu oświaty była nie tylko
reformą strukturalna, ale i programową. Nowa szkoła dostała nowe zadania,
stanowiące wyzwanie zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Do
najważniejszych można zaliczyć:
-
stworzenie
uczniom warunków do nabywania i utrwalania wiedzy i umiejętności,
-
kształtowanie
postawy dociekliwości i refleksyjności,
-
zapewnienie młodzieży możliwości korzystania z technologii
informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach różnych przedmiotów i zajęciach
pozalekcyjnych,
-
poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowymi
stylami życia i profilaktyką zaburzeń, także patologii społecznej (Zob.
http://www.men.waw.pl/).
Utworzony nowy etap
edukacyjny nie mógłby istnieć bez celów, stanowiących podstawę dla takiego
właśnie kierunku reformy edukacyjnej. Cele edukacji szkolnej na tym etapie
zostały więc dokładnie określone jako wytyczna ścieżki realizacji utworzonych i
zatwierdzonych planów edukacyjnych. Do najważniejszych należą:
1.
Wyposażenie
uczniów wiedzę i umiejętności stosownie do ich rozwoju i zdolności.
2.
Rozbudzanie
potrzeb korzystania z dzieł myśli ludzkiej i dóbr kultury; rozwijania
wrażliwości estetycznej i zdolności twórczego myślenia; zachęcania uczniów do
samokształcenia.
3.
Umożliwianie poznania
języka i metodologii dziedzin wiedzy.
4.
Ułatwianie
rozumienia i poznawania samego siebie, znajdowania swego miejsca w
społeczeństwie przyjmowania odpowiedzialności za siebie i innych.
5.
Ułatwianie
uczestnictwa w kulturze.
6.
Rozwijanie
wrażliwości moralnej, otwartości na poglądy i potrzeby innych ludzi.
7.
Ukształtowanie
racjonalnego podejścia do problemów życiowych, w tym do kryzysów okresu
dojrzewania i umiejętności ich rozwiązywania (Zob.
http://www.men.waw.pl/).
Cele
i zadania nowej szkoły niosą ze sobą szczytne założenia. U podstaw genezy
gimnazjum leżała jakość polskiej oświaty, przyszłość polskiej edukacji, a
przede wszystkim dobro uczniów, młodych ludzi, przyszłych pokoleń. Jak jednak
wygląda realizacja owych założeń w praktyce? Mamy za sobą trzy lata
doświadczeń. Z jednej strony trzy lata to bardzo mało, z drugiej zaś – zebrane
doświadczenia są z pewnością bardzo cenne i mogą być niezwykle przydatne do
wstępnej oceny funkcjonowania nowej szkoły.
Psycho-społeczne uwarunkowania rozwoju młodzieży w wieku
gimnazjalnym
Gimnazjum jest obecnie w systemie nauczania
jednym z trudniejszych etapów edukacyjnych. Młodzież 13-15-letnia przechodzi w
tym okresie skomplikowaną fazę rozwojową. Wymaga to od nauczycieli pragnących
wychowywać i uczyć w gimnazjum nie tylko wiedzy, serca i zapału, ale także
cierpliwości, mądrości i wyrozumiałości.
W gimnazjum nauczyciele wprowadzają uczniów w
świat wiedzy naukowej, wdrażają ich do samodzielności, pomagają im w
podejmowaniu decyzji dotyczących kierunku dalszej edukacji i przygotowują do
aktywnego udziału w życiu społecznym. Edukacja w gimnazjum wspomaga rozwój
ucznia jako osoby i wprowadza go w życie społeczne m.in. poprzez poznanie
języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych,
rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia oraz wprowadzanie
ucznia w świat kultury i sztuki. Rozwija także, a może przede wszystkim,
umiejętności społeczne ucznia poprzez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we
współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
Bardzo
ważna jest w tym wieku przynależność do grupy - najlepiej do takiej, która
posiada już pewną strukturę i w której każdy ma zapewnione miejsce. Przejście
do innej szkoły nie zapewnia bycia w takiej grupie. Na początku roku szkolnego,
w klasie pierwszej gimnazjum, ma miejsce budowanie się nowej grupy społecznej.
Proces ten może sprzyjać wtłaczaniu poszczególnych osób w narzucone przez
silniejszych uczniów role. Zadaniem nauczyciela jest wypracowanie wraz z grupą
podstawowych zasad, jakie będą panowały w klasie, zasad, które zostają
ustalone, zapisane, a potem konsekwentnie wdrażane w życie. Grupa taka powinna
funkcjonować pod opieką dorosłych, dla których członkowie nie są kimś obcym.
Osoba dorosła nie tylko daje poczucie bezpieczeństwa, gdy jednostki
przynależące do grupy przekraczają w swoim zachowaniu granice pojedynczych
osób, ale także jej zadaniem jest dawanie poczucia, że jest się kimś ważnym,
indywidualnym i niepowtarzalnym, że każdego stać na samodzielne wybory. Grupa
składająca się z 13, 14, 15-latków nie powinna być zbyt liczna, gdyż w
mniejszej grupie łatwiej budować osobowe więzi między jej członkami. Niestety w
przypadku klasy szkolnej dzieje się często inaczej. Przy dużym nasileniu
konformizmu społecznego i spadku respektu wobec opiekunów, relacje w zbyt
licznym zespole mogą się więc wymknąć spod kontroli. Wtedy grupa kontroluje i
prowadzi opiekuna, a nie opiekun wpływa na grupę, zaś zachowania agresywne
uwidaczniają się ze zdwojoną siłą
Rzeczywistość gimnazjów nie nastraja
optymistycznie. Powstałe szkoły są przepełnione. Mają wiele klas na jednym poziomie
a w każdej ponad 30 uczniów (raczej z tendencją wzwyż). Wiele gimnazjów dzieli
budynki ze szkołami podstawowymi. Istnieje więc podział fizyczny na piętra,
skrzydła itp., który spowodował zagęszczenie liczby uczniów na 1 m2 powierzchni.
Do gimnazjum trafiają uczniowie z różnych szkół podstawowych, w których często
liczba klas VI jest mniejsza niż liczba klas I w gimnazjum. Skala problemów
związanych z rozwojem rośnie, bo w jednym miejscu spotyka się duża liczba
uczniów z podobnymi problemami. Młodzież długo pozostaje anonimowa w tłumie.
Pojawiają się problemy z dyscypliną, z frekwencją, z rosnącą agresją skierowaną
do innych osób, do rzeczy - mienia szkolnego. Gdy skala problemów wzrasta,
tracą nad nią kontrolę nauczyciele, niestety nie wspierani prawem szkolnym.
Osoby wrażliwe, z rozbudzonymi potrzebami poznawczymi, gdy znajdą się w
mniejszości, zaczynają zachowywać się podobnie, by po prostu przetrwać. Wszak
chodzenie do szkoły to przebywanie w tej samej grupie kilka godzin dziennie
przez pięć dni w tygodniu. Skutki takiego stanu rzeczy wcale nie są okazją do
wyrównywania szans edukacyjnych i kształcenia na wyższym poziomie. Warto byłoby
więc pomyśleć o poprawie zaistniałej sytuacji szkoły ponadpodstawowej. Nie
powinna być ona miejscem, w którym rodzi się i rozwija przemoc i agresja,
miejscem, które uniemożliwia skuteczne uczenie się życia społecznego, które
degraduje samopoczucie psychiczne i które destruktywnie wpływa na zachowania
uczniów. Powinno być to miejsce wolne od przemocy, otwierające młodym ludziom
drogę do przyszłości. Pomocą mogłoby tu być wsłuchanie się w głosy środowiska
nauczycielskiego, spojrzenie na przyczyny negatywnych skutków wychowawczych
nowego typu szkoły. Chęć tworzenia odpowiednich warunków dla rozwoju młodych
ludzi w tej trudnej fazie stawania się człowiekiem dorosłym może być punktem
wyjścia do poprawienia sytuacji wychowawczej w wielu gimnazjach. Jest to
szczególne zadanie, które winno być podejmowane poprzez rzeczywiście
realizowane programy wychowawcze wspomagane programami szkolnej profilaktyki.
Do działań na rzecz budowania odpowiednich warunków dla rozwoju gimnazjalistów
warto włączać nie tylko nauczycieli, lecz także powołane dla ich wspierania
instytucje (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, organy nadzorujące pracę szkoły,
ośrodki metodyczne). Podejmowane działania w ramach tych programów nie mogą być
spektakularnymi akcjami, które trwają krótki czas, lecz powinny to być
działania długofalowe z przemyślanymi celami, dostosowane do wieku uczniów, by
służyły budowaniu rzeczywistych więzi międzyludzkich.
Metodologiczne
założenia badań
Przedmiotem
badań było dokonanie diagnozy faktycznego zakresu występowania agresji i
przemocy we współczesnej szkole podstawowej. Dla określenia zakresu badań
sformułowano następujący problem:
Jaki jest zakres zjawiska agresji i
przemocy wśród uczniów publicznych szkół gimnazjalnych na terenie miasta
Szczecina?
W badaniach przyjęto metodę sondażu
diagnostycznego. Wykorzystano technikę ankiety, umożliwiającą masowe zbadanie
interesującego zjawiska w stosunkowo krótkim czasie. Dla celów badawczych
skonstruowano kwestionariusz ankiety zawierający łącznie 20 pytań, który składał się z dwóch części –
metryczkowej (dotyczyły: płci, wieku i szczebla edukacji) oraz właściwej. Zastosowano pytania o kafeterii zamkniętej,
półotwartej i otwartej. Zwracano się w nich z prośbą do respondentów o
udzielenie odpowiedzi przez dokonanie wyboru i podkreślenie jednej spośród
pełnej liczby odpowiedzi, uzupełnienie lub samodzielne wypełnienie. Opracowane
w nim pytania zastały tak skonstruowane, aby ich treść nie wymagała dodatkowych
komentarzy ze strony badacza, gdyż samo ich brzmienie w zasadzie wystarcza do
otrzymania właściwej odpowiedzi od chętnego do współpracy respondenta..
Organizacja badań i charakterystyka terenu
badawczego
Badanie/* pozwalające poznać, określić i nazwać skalę
zjawiska agresji i przemocy wśród uczniów publicznych szkół gimnazjalnych
miasta Szczecina przeprowadzono w kwietniu 2003 roku na terenie sześciu losowo
wybranych szkołach: Gimnazjum nr 3,
Gimnazjum nr 7, Gimnazjum nr 8, Gimnazjum nr 17, Gimnazjum nr 25 i Gimnazjum nr
28. Próba badawcza wyłoniona została w sposób losowy.
Badaniami objęto łącznie przebadano 130
uczniów, z czego 127 poprawnie wypełnione ankiety posłużyły jako
materiał empiryczny do analizy wybranego zagadnienia. Próbę reprezentatywną
stanowili uczniowie pierwszych klas publicznych szkół gimnazjalnych. Grupa
respondentów obejmowała uczniów, wśród których 50,4% to dziewczęta, a 49,6% chłopcy,
w przedziale wiekowym: 13 lat - 26,7%,14 lat - 72,4% i 15 lat - 0,8%.
Przemoc
i agresja w szkołach gimnazjalnych w świetle badań
Aby analizować i zrozumieć zachowania
nastolatków, w których występuje agresja i przemoc należy pamiętać, że pewnego
rodzaju nadpobudliwość jest rozwojowo związana z okresem dorastania. Oprócz
burzy hormonów, młodzi ludzie często przeżywają stresy, lęki i zaburzenia
tożsamości. W tym wieku poczucie własnej wartości jest bardzo kruche. Następuje
zmiana w wyglądzie, zmiany potrzeb, inne nie tylko ilościowe ale jakościowe
postrzegania świata, kształtowanie się zainteresowań. Młody człowiek szuka
odpowiedzi na podstawowe pytania (kim jest, ku czemu zmierza ocenia siebie i
środowisko bardzo krytycznie. Jeśli proces dorastania przebiega bez zaburzeń
wówczas nastolatek podnosi swoją samoocenę przez konkretne osiągnięcia,
zdobywanie wiedzy i umiejętności. U osób neurotycznych, które nie potrafią
docenić swoich realnych osiągnięć, ocena własnej osoby bardzo spada. Wtedy
włączana jest inna strategia a mianowicie obniżenie wartości innych osób
poprzez ośmieszanie, szykanowanie. Stosowanie przemocy czy agresji wobec innych
jest częstokroć sposobem na odbudowanie swojej pozycji w grupie albo próbą
podniesienia szacunku do samego siebie.
Spytano
respondentów: Czy znasz przypadki zachowań agresywnych, które zdarzyły się w
ostatnich trzech miesiącach w okolicach Twojej szkoły? [wykres nr 1]
Wykres nr 1
(Źródło: badania własne)
Analizując przeprowadzone
badania można stwierdzić, iż z zachowaniami agresywnymi w ostatnich trzech miesiącach
(styczeń - marzec 2003) spotkała się zdecydowana większość respondentów.
Analiza materiału empirycznego pozwala stwierdzić, że 67,7 % badanych uczniów zna
przypadki zachowań agresywnych, które zdarzyły się w okolicach szkoły. Tak duży procent badanych wskazujący na
kontakt z zachowaniami agresywnymi
wokół szkoły świadczy o skali zjawiska. Zdecydowanie częściej z tego typu
zachowaniami spotykali się uczniowie (79,3%) niż uczennice (59,4%).
Jest to sygnał nie tylko dla kadry pedagogicznej czy rodziców ale również
samorządów mieszkańców czy policji.
W kolejnym pytaniu
poproszono respondentów o wskazanie: Z jakimi przejawami zachowań
agresywnych spotykasz się Ty i Twoi(je) koledzy (koleżanki) najczęściej w
drodze do i ze szkoły? [wykres nr 2].
Wykres nr 2
(Źródło: badania własne)
Z badań wynika, że 20,5%
ogółu respondentów spotyka się najczęściej w drodze do i ze szkoły: z próbami
wyłudzania i wymuszania pieniędzy, 38,6% badanych z zastraszaniem
i pogróżkami a aż 77,9% uczniów z wulgarnymi wyzwiskami. 54,3%
respondentów spotkało się z prowokacjami do bójki. Z atakami rozboju
(pobicia) spotkało się 21,2% badanych. 9,4% uczniów szkół
gimnazjalnych zetknęło się w drodze do i ze szkoły z kradzieżą ubrania. 7,1%
badanych spotkało się ze znęcaniem się fizycznym, wśród, których
ankietowani wymieniali: kopanie – 4,7% i bicie – 2,4%.
9,4% ankietowanych spotkało się
ze znęcaniem psychicznym w drodze do i ze szkoły. Częściej na
występowanie tego typy przypadków wskazywali chłopcy (11,1%) niż
dziewczęta (7,8%). Wśród form znęcania psychicznego ankietowani
wymieniali: wyzwiska – 5,5%, przezywanie – 4,7%. Na kradzież
rzeczy osobistych wskazało 25,2% uczniów. 7,9% wszystkich
ankietowanych było narażonych na inne przykrości, lecz nie udzieli
konkretnych odpowiedzi na jakie.
Analizując zgromadzony
materiał empiryczny można zauważyć, że nieco częściej obiektami przemocy i
agresji w drodze do i ze szkoły byli uczniowie niż uczennice, aczkolwiek w
wielu przypadkach są one minimalne.
Analizując pytanie trzecie
dotyczące przejawów agresji napotykanych w szkole (Z jakimi przejawami
zachowań agresywnych spotykasz się Ty i Twoi (je) koledzy (koleżanki)
najczęściej w szkole?) [wykres nr 3] stwierdzić, że 17,3% ogółu badanych spotyka się najczęściej w
swojej szkole z próbami wyłudzania i wymuszania pieniędzy. Z zastraszaniem
i pogróżkami zetknęło się aż 50,4% badanych.
Wykres nr 3
(Źródło: badania własne)
82,7% respondentów wskazało, że na porządku dziennym w rzeczywistości
szkolnej ma kontakt z wulgarnymi wyzwiskami. 62,2% respondentów
wskazało na prowokacje do bójki a 29,9 % badanych uczniów szkół
gimnazjalnych zetknęło się z atakami rozboju (pobicia) w szkole. Z kradzieżą
ubrania na terenie szkoły spotkało się 16,5 % respondentów a 14,2%
badanych wskazuje na fizyczne znęcanie się na terenie szkoły. Do
najczęściej występujących form znęcania
się fizycznego ankietowani wymieniali: kopanie – 6,3%, podstawianie
haków – 3,9%, bicie – 4,7%, katowanie – 2,4%, popychanie
– 3,1%.
17,3% ankietowanych spotkało się w swojej szkole ze znęcaniem psychicznym.
Wśród form znęcania psychicznego ankietowani wymieniali: wyzwiska –
7,1%, przezywanie – 4,7%, groźby – 5,5%, zaczepianie starszych
osób – 0,8%. Z kradzieżami rzeczy osobistych w szkole spotkało się 31,5
% uczniów (35,9% gimnazjalistek, 26,9% gimnazjalistów). 6,3%
wszystkich ankietowanych było narażonych na inne przykrości (4,6%
dziewcząt, 7,9% chłopców). Uczniowie gimnazjów wymieniali takie
przykrości jak: niszczenie pożyczonego mienia – 3,1%, dewastacja
– 1,6% , gwałt – 1 0.8%, dokuczanie – 0,8%. 15,7% badanych
stwierdziło, że w nowej szkole nie było na nic narażonych (21,8 %
dziewcząt, 9,5% chłopców).
Można podobnie
jak w analizie poprzedniego wyników uzyskanych w poprzednim pytaniu zauważyć,
że płeć respondentów nie jest zmienną różnicującą. Zachowania w których
dominuje przemoc i agresja stosowane są zarówno wobec dziewcząt jak chłopców.
Zestawienie
odpowiedzi na kolejne z analizowanych pytań (Jeśli spotkały Ciebie ataki
agresji, to czy ich autorami byli:?) [wykres nr 4] pozwala stwierdzić, że wśród autorów agresji 49,6% ankietowanych
wymieniło kolegów szkolnych (46,8% dziewcząt, 52,3% chłopców). 25,1%
respondentów (40,6% dziewcząt, 52,3% chłopców) uważa, że najczęstszymi
agresorami są ich koleżanki szkolne. Kolegów z klasy w roli agresorów
postrzega 44,4% badanych (21,8% dziewcząt, 26,9% chłopców). Koleżanki z klasy w tej samej roli widzi 12,5%
badanych uczniów gimnazjów (12,5 % dziewcząt, 12,6% chłopców).
Wykres nr 4
(Źródło: badania
własne)
Autorami agresji w opinii 11,8% respondentów
są również nauczyciele (9,3% dziewcząt, 14,2% chłopców). 36,2% badanych
wskazało na młodzież spoza swojej szkoły, jako sprawców ataków
agresji (31,2% dziewcząt, 41,2% chłopców). 7,8% ankietowanych
wskazało innych autorów agresji, wśród których 5,5% uważa, że są
to rodzice a 2,4% - personel szkoły (sprzątaczki). Na
szczególną uwagę, wymagającą dalszego rozpoznania zasługuje występowanie osób
dorosłych - nauczycieli i rodziców.
Analiza statystyczna
odpowiedzi na pytanie dotyczące reakcji na przemoc okazywaną ankietowanym (W
jaki sposób reagujesz na przemoc - agresję okazywaną Tobie?) , pozwala
stwierdzić występowanie niepokojącego zjawiska. Aż 52,7% respondentów reaguje na przemoc – agresją
im okazywaną, czyli oddaje - (45,3% dziewcząt, 60,3% chłopców) [wykres nr 5].
Wykres nr 5
(Źródło: badania własne)
W sytuacjach zagrożenia, kiedy ktoś wobec
nich jest agresywny aż 9,4% badanych (7,8% dziewcząt, 11,1% chłopców)
pozostaje biernymi – nie broni się a 12,5% uczniów, kiedy
znajduje się w takiej sytuacji, po prostu ucieka (7,8% dziewcząt, 17,4%
chłopców). 27,5% gimnazjalistów (40,6% dziewcząt, 14,2% chłopców)
pierwszych klas gimnazjalnych zgłasza przypadek agresji czy przemocy osobom
dorosłym. 22% respondentów prosi kolegów o pomoc (28,1% uczennic,
15,8% uczniów). Reagując na przemoc kierowaną w ich stronę 11,8%
ankietowanych (10,9% dziewcząt, 12,7% chłopców) wzywa pomocy a 19,6%
(22,4% dziewcząt, 15,8% chłopców) zgłasza ten fakt nauczycielom lub policji.
Wśród innych reakcji badanych na przemoc czy agresję respondenci wskazali na: zgłoszenie
tego faktu wychowawcy – 6,3%, rozmowa z rodzicami – 3,1%,
zemsta – 2,4%, rozmowa – 1,6%.
Należy przypuszczać, że tak
duży procent respondentów, którzy samodzielnie podejmują próbę odreagowania w
stylu oka za oko, może wynikać z braku zaufania do przyjętych w
najbliższym środowisku procedur. Tu podobnie płeć respondentów nie jest zmienną
różnicującą.
Poddając zestawieniu
odpowiedzi z pytania dotyczącego reakcji respondenta na agresję okazywaną innym
(W jaki sposób reagujesz na przemoc – agresję okazywaną innym?) można
dostrzec podobieństwo odpowiedzi względem odpowiedzi przytoczonych powyżej
[wykres nr 6].
Wykres nr 6
(Źródło: badania własne)
Analiza statystyczna zgromadzonego materiału
empirycznego pozwala stwierdzić, że najczęściej deklarowaną przez respondentów
reakcją na przemoc – agresję dotykającą innych jest udzielenie pomocy: staję
do pomocy – 34,6% uczniów (29,7% dziewcząt, 39,6% chłopców).
Podobnie jak w poprzednim pytaniu największa liczba uczniów szkół
gimnazjalnych, uznaje, że najskuteczniejszą formą pomocy ofiarom zachowań
agresywnych jest czynne uczestnictwo i wspieranie.
31,4% badanych (40,6% uczennic, 22,2% uczniów) mając zaufanie do
dorosłych przekazuje informacje o mającym miejsce zdarzeniu. 26,7%
respondentów (31,2% dziewcząt, 22,2% chłopców) zwraca się po pomoc do kolegów a
22,8% gimnazjalistów (28,1% dziewcząt, 17,4% chłopców) zgłasza
zaistnienia przemocy lub agresji nauczycielom lub Policji. Inną reakcją
na przemoc okazywaną innym dla 22% badanych (28,1% gimnazjalistek,15,8 %
gimnazjalistów) jest wzywanie pomocy. Aż 18,9% badanych (10,9%
dziewcząt, 27% chłopców) zachowuje obojętność wobec ofiar przemocy –
agresji. Innym sposobem reakcji
badanych na przemoc wobec innych osób jest załagodzenie sytuacji – 6,3%
osób (respondenci nie podają jednocześnie na czym owo załagodzenie ma polegać),
speszenie napastnika – 3,1% , zemsta – 3,9% osób, rozmowa
– 2,4% badanych .
W kolejnym pytaniu (Czy zdarzyło
się Tobie opuścić zajęcia szkolne, gdyż bałeś (łaś) się że:) poproszono
respondentów o ustosunkowanie się, czy strach prze zachowaniami opartymi na
przemocy czy agresji miały wpływ na absencję w szkole. [wykres nr 7]
Wykres nr 7
(Źródło: badania własne)
Zdecydowana większość, bo 71,6% ogółu
badanych deklaruje, że nie zdarzyła im się sytuacja, w której ze strachu
opuścili zajęcia szkolne. Odsetek ten jest podobny zarówno w odpowiedziach
dziewcząt (70,3%) i chłopców (73%). 4,7% badanych (4,6% dziewcząt, 4,7%
chłopców) opuściło zajęcia szkolne w obawie przed pobiciem, 6,3%
respondentów (6,2% dziewcząt, 6,6% chłopców) przyznało, że opuścili zajęcia
szkolne w obawie przed dokuczaniem ze strony innych. Natomiast 8,7%
gimnazjalistów (10,9% dziewcząt, 6,3% chłopców) przyznaje się, że opuścili
zajęcia szkolne z innych powodów
Na pytanie: Kogo lub czego obawiasz się w
szkole najbardziej? [wykres nr 8] 14,2%
badanych wskazało na starszych kolegów. Na szczególną uwagę zasługuje
fakt, że wśród respondentów, którzy obawiają się zachowań przejawianych przez
starszych kolegów aż 25,3% stanowią uczniowie klas pierwszych.
10,2% respondentów obawiało się pobicia, 8,7% ankietowanych
obawia się wyzwisk, 7,1% kradzieży a 5,5% ogółu badanychboi się nauczycieli.
Wśród pozostałych
kategorii zjawisk i zdarzeń, które w opinii badanych wywołują u nich strach
znalazły się: groźby, starsze koleżanki, obgadywanie – 3,1% dziewcząt, przemoc
psychiczna - 1,6% respondentów, przemoc fizyczna – 1,6% dziewcząt,
dokuczanie – 1,7% chłopców, naśmiewanie – 1,6% dziewcząt,
dealerów - 1,6% dziewcząt i morderstwa – 1,7% chłopców. Zaledwie 23,6%
ankietowanych jednoznacznie
odpowiedziało, że w szkole nie obawia się niczego
i nikogo.
Wykres nr 8
(Źródło: badania własne)
Zadano gimnazjalistom kolejne pytanie, które
brzmiało: Wymień miejsce, w którym czujesz się najmniej bezpiecznie. Analiza
zgromadzonego materiału badawczego pozwoliła stwierdzić, że miejscami najmniej
bezpiecznymi w szkole, w opinii uczniów pierwszych klas szkół gimnazjalnych są:
ubikacje - 13,3% respondentów (7,8% dziewcząt, 19% chłopców);korytarz
- 8,6% ogółu badanych (10,9% dziewcząt, 6,3% chłopców); klasa
- 2,4% ankietowanych(4,8% chłopców) orazszatnia
0,8% ogółu badanych (1,6%
dziewcząt, 3,2% chłopców) [wykres nr 9]. Powyższe wyniki potwierdzają posiadane
prze kadrę pedagogiczną informację na temat miejsc, które są w szkole
szczególnie niebezpieczne. Powinien to być kolejny sygnał dla wszystkich
wychowawców i kadry kierowniczej, pozwalający na rozplanowanie dyżurów i
częściej przeprowadzanych kontroli.
Wykres nr 9
(Źródło: badania własne)
Natomiast w opinii respondentów do miejsc
mało bezpiecznych poza szkołą, w których szczególnie są oni narażeni na
przejawy przemocy i agresji należą: ulice miasta - 16% ankietowanych (10,9
uczennic, 22,2% uczniów); boisko - 5,5% (6,2% dziewcząt, 4,8%
chłopców);podwórko – 3,1% badanych
(4,7% gimnazjalistek, 1,7% gimnazjalistów); sklepy – 3,1% (3,1 dziewcząt, 3,2% chłopców);park – 1,6% (3,2% chłopców); plac zabaw
i bramy po 0,8% (1,6% dziewcząt)
oraz przystanki i dom po
0,8% badanych (1,7% chłopców)
[wykres nr 10]. Opinia o tych miejscach niekoniecznie musi wynikać bezpośrednio
ze zgromadzonych doświadczeń. Może pochodzić również z wymienianych między sobą
opinii i spostrzeżeń. Miejsca te powinny być pod szczególną kontrolą służb, takich
jak Policja czy Straż Miejska.
Wykres nr 10
(Źródło: badania własne)
Poproszono
gimnazjalistów w kolejnym pytaniu o wskazanie osoby (osób), do których mając
zaufanie, zgłaszają przypadki doznanych lub zaobserwowanych aktów przemocy i
agresji. Analiza materiału empiryczne pozwala stwierdzić, że uczniowie
zgłaszają zaobserwowane lub doznane akty przemocy i agresji [wykres nr 11].
Największe zaufanie mają w opinii 48,8% respondentów wychowawcy klas
i rodzice – 44,1% badanych.
Wykres nr 11
(Źródło: badania własne)
15% respondentów, będąc świadkiem zdarzeń lub sytuacji niepokojących
poinformowało o tym dyrektora szkoły (18,7% dziewcząt, 12,7% chłopców). 22,8%
ogółu badanych (31,2% dziewcząt i 14,2% chłopców) informowało pedagoga
szkolnego lub szkolnego psychologa a 21,2% ankietowanych (23,4%
dziewcząt, 17,4% chłopców) o takim niepokojących wydarzeniu poinformowało wybranego
nauczyciela. 20,5% gimnazjalistów o takim wydarzeniu informowało
swoje rodzeństwo (25,0% dziewcząt, 15,8 % chłopców).
19,7% badanych (23,4% dziewcząt, 15,8% chłopców) o niepokojących wydarzeniach
informowało inne osoby. Wśród tych osób przeważająca większość to koledzy
i koleżanki (17,3%). Zaledwie 1,6% respondentów powiadomiło policję
a 0,8% ankietowanych - babcię i 1,6% - sąsiadów.
Aż 5,5% badanych(1,5% dziewcząt, 9,5% chłopców) nigdzie
nie zgłasza takich niepokojących wydarzeń, co spowodowane jest strachem o
mogące wystąpić konsekwencje. 21,2% ogółu badanych (23,4% dziewcząt, 19%
chłopców) nie było świadkami takich zdarzeń.
Analizy
zgromadzonego materiału empirycznego pozwala stwierdzić, że chłopcy rzadziej i
mniej chętnie informują kogokolwiek o niepokojących zjawiskach związanych z
przejawami przemocy i agresji. Analizując dotychczasowe wyniki badań można
zauważyć pewną korelację. Jak wynika z badań chłopcy chętniej podejmują
aktywność poprzez aktywne i bezpośrednie działania.
Analiza materiału badawczego uzyskanego z odpowiedzi
na kolejne pytanie (Czy pracownicy szkoły podjęli działania, które eliminują
lub wyeliminowały niepokojące Ciebie zjawiska?) pozwala stwierdzić, że aż 75,5% respondentów nie posiada dostatecznej wiedzy na
temat działań podejmowanych na terenie szkoły, mających skutecznie eliminować
lub przeciwdziałać przejawom agresji i przemocy [wykres nr 12].
Wykres nr 12
(Źródło: badania własne)
Zaledwie
24,4% respondentów(18,7%
dziewcząt, 31,1% chłopców) deklaruje, że posiada wiedzę o działaniach
pracowników szkoły eliminujących niepokojące uczniów zjawiska. 75,6%
respondentów nie posiada dostatecznej wiedzy o działaniach podejmowanych przez
kadrę pedagogiczną. Taki stan rzeczy nie przyczynia się zapewne do świadomego i
odpowiedzialnego angażowania się młodych ludzi w przeciwdziałanie zjawiskom
patologicznych. Może on również wynikać z instrumentalnego traktowania uczniów
przez ich wychowawców, co w konsekwencji ograniczyć się będzie tylko do
przekazania informacji o zaistniałych incydentach.
Analizującodpowiedzi
badanych uczniów odnoszących się do kolejnego pytania (Jak oceniasz stan
zabezpieczenia szkoły przed atakami agresji?) można zauważyć, że aż 60,6%
uczniów czuje się w szkole zagrożona. Tylko 4,7% badanych ocenia
stan zabezpieczenia szkoły jako dobry a dla 33,1% respondentów
jest on wystarczająco dobry [wykres nr
13]. Uzyskane wyniki badań nie tylko wskazują na duży procent uczniów o
zaburzonym poczuciu bezpieczeństwa, ale należy domniemywać, że są skutkiem
występujących na porządku dziennym w szkołach gimnazjalnych zachowań, w których
dominuje przemoc i agresja. Niepokój odczuwają w takim samym stopniu zarówno
uczennice jak i uczniowie.
Wykres nr 13
(Źródło: badania własne)
Okres dorastania charakteryzuje ambiwalencja
emocjonalna. W relacjach interpersonalnych dochodzi często pomiędzy młodymi
ludźmi do konfliktów, sporów czy nieporozumień. Dlatego uzyskane odpowiedzi na
pytanie: Czy rozwiązując konflikty stosujesz przemoc? [wykres nr 14]
mogą napawać odrobina optymizmu, gdyż 66,1% badanych (78,1% dziewcząt, 53,9% chłopców) przy
rozwiązywaniu konfliktów, nie stosuje przemocy. Aż 31,5% respondentów
potwierdza, że przypadku zaistnienia sporu lub konfliktu stosuje wobec innych przemoc,
przy czym dwukrotnie częściej przemoc stosują chłopcy (42,8%) niż
dziewczęta (20,3%). Badani zapytani w jakiej formie przejawia się
przemoc w ich zachowaniach wskazali na: wyzwiska – 14,2%, pobicia – 16,5%,
groźby – 2,4% i zaczepki – 1,6%.
Wykres nr 14
(Źródło: badania
własne)
Analizując
odpowiedzi respondentów na kolejne pytanie (Twoim zdaniem na stosowanie
przemocy mają wpływ?) można stwierdzić, że aż 72,4% gimnazjalistów
wskazuje, na zachowania rówieśników [wykres nr 15].
Wykres nr 15
(Źródło: badania własne)
Według 66,1% ankietowanychistotny
wpływ na stosowanie przemocy mają gry komputerowe, a w dalszej
kolejności: telewizja (65,3%), filmy wideo (60,6%), przykład dorosłych
(55,9%), przykład rodziny (45,7%). W opinii 27,5% badanych wpływ
posiadają czasopisma a dla 23,6% - przykład nauczycieli.
Wśród innych powodów stosowania przemocy respondenci wymieniają: alkohol
(3,1%), muzyka (3,1%), sport (0,8%), wydarzenia na świecie
(1,6%).
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że płeć
respondentów nie jest zmienną różnicującą przy ocenie kluczowych czynników
mających wpływ na przejawianie w środowisku zachowań opartych na przemocy i
agresji.
Dokonując
analizy pytania piętnastego (Jak Twoim zdaniem można rozwiązywać konflikty
nie używając przemocy?) można stwierdzić, że 57,5% uczniów szkół
gimnazjalnych zdaje sobie sprawę i rozumie, jak należy rozwiązywać konflikty
nie używając przemocy [tabela nr 1]. 9,4% respondentów zaangażowałoby dorosłych,
powiadamiając: rodziców, wychowawcę, dyrekcję szkoły czy policję.
Tabela nr 1
Lp
|
Pytanie nr 15
|
dziewczęta
|
chłopcy
|
ogółem
|
N
|
%
|
N
|
%
|
N
|
%
|
1
|
|
41
|
64,1
|
29
|
46
|
70
|
55,1
|
2
|
poinformować rodziców
|
2
|
3,1
|
2
|
3,2
|
4
|
3,1
|
3
|
powiadomić wychowawcę
|
2
|
3,1
|
2
|
3.2
|
4
|
3,1
|
4
|
wypracować kompromisu
|
3
|
4,7
|
-
|
-
|
3
|
2,4
|
5
|
z pomocą policji
|
1
|
1,6
|
1
|
1,6
|
2
|
1,6
|
6
|
powiadomić dyrekcję
|
-
|
-
|
2
|
3,2
|
2
|
1,6
|
7
|
ucieczka
|
-
|
-
|
2
|
3,2
|
2
|
1,6
|
8
|
wymierza surową karę
|
-
|
-
|
1
|
1,6
|
1
|
0,8
|
9
|
unika
kontaktu ze złym towarzystwem
|
-
|
-
|
1
|
1,6
|
1
|
0,8
|
10
|
pouczenie
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
11
|
obojętność
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
12
|
pogodzenie się
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
13
|
nie wdawanie się w konflikty
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
14
|
brak odpowiedzi
|
8
|
12,5
|
5
|
7,9
|
13
|
10,2
|
(Źródło: badania
własne)
Można przypuszczać, że wiedza jaką posiadają
uczniowie co do sposobów rozwiązywania różnorodnych konfliktów nie zawsze jest
umiejętnie stosowana w praktycznym działaniu.
Odpowiedzi na
kolejne pytanie dotyczące znajomości instytucji i organizacji udzielających
pomocy osobom pokrzywdzonym ujawniły fakt, iż młodzież gimnazjalna nie posiada
stosownej wiedzy, bo aż 72% badanych (73,4% dziewcząt, 69,8% chłopców) nie
zna organizacji czy instytucji, które niosą pomoc osobom, wobec których
stosowana jest przemoc i agresja. [wykres nr 16].
Wykres nr 16
(Źródło: badania własne)
Zaledwie 21% badanych (17,2% uczennic,
25,4% uczniów) odpowiedziało, że posiada stosowna wiedzę {patrz tabela nr 2].
Wśród najczęściej wymienianych instytucji znalazła się: policja (9,4%)
telefon zaufania (6,3%), niebieska linia (3,1%) szpital,
pedagogów i psychologów (po 2,4%)
Tabela nr 2
L p
|
Pytanie nr 16 a
|
dziewczęta
|
chłopcy
|
ogÓłem
|
N
|
%
|
N
|
%
|
N
|
%
|
1
|
policja
|
4
|
6,2
|
8
|
12,7
|
12
|
9,4
|
2
|
telefon zaufania
|
5
|
7,8
|
3
|
4,8
|
8
|
6,3
|
3
|
niebieska linia
|
4
|
6,2
|
-
|
-
|
4
|
3,1
|
4
|
szpital
|
1
|
1,6
|
2
|
3,2
|
3
|
2,4
|
5
|
pedagog
|
3
|
4,7
|
-
|
-
|
3
|
2,4
|
6
|
psycholog
|
2
|
3,1
|
1
|
1,7
|
3
|
2,4
|
7
|
szkoła
|
1
|
1,6
|
1
|
1,7
|
2
|
1,6
|
8
|
kościół
|
-
|
-
|
2
|
3,2
|
2
|
1,6
|
9
|
kurator
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
10
|
PCK
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
(Źródło:
badania własne)
Na
podstawie uzyskanych wyników można również stwierdzić, że dziewczęta potrafią
wymienić więcej instytucji pomagających osobom pokrzywdzonym. Częściej też
wymieniają telefony zaufania, pomoc specjalistów i wszelkich innych instytucji.
Natomiast chłopcy kładą nacisk na bardziej stanowcze reakcje, wskazując w
swoich odpowiedziach przede wszystkich na policję.
Siedemnaste
ostatnie pytanie jakie postawiono uczniów publicznych szkół gimnazjalnych-
miało wskazać na kreatywność uczniów w zakresie możliwości rozwiązywania
problemów związanych bezpośrednio z przemocą i agresją, jaka występuje w
szkole. Dlatego też poproszono respondentów o wcielenie się w rolę dyrektora i
zaproponowanie skutecznej metody na walkę z tymi zjawiskami. Najczęściej
pojawiającym się w odpowiedziach rozwiązaniem wskazanym jest wydalenie
agresywnych uczniów ze szkoły (19,7%), co nie rozwiązuje problemu, a
może jedynie potęgować skalę tego typu zachowań, przenosząc je do innej szkoły
lub na ulicę [tabela nr 3].
Tabela nr 3
L p
|
Pytanie nr 17
|
dziewczęta
|
chłopcy
|
ogółem
|
N
|
%
|
N
|
%
|
N
|
%
|
1
|
|
6
|
9,4
|
19
|
30,1
|
25
|
19,7
|
2
|
wezwanie
rodziców
|
11
|
17,2
|
8
|
12,7
|
19
|
15,0
|
3
|
rozmowa
z uczniem
|
12
|
18,7
|
2
|
3,2
|
14
|
11,0
|
4
|
ochrona
|
5
|
7,8
|
9
|
14,3
|
14
|
11,0
|
5
|
zawieszenie
w prawach ucznia
|
8
|
12,5
|
4
|
6,3
|
12
|
9,4
|
6
|
wezwać
policję
|
5
|
7,8
|
6
|
9,5
|
11
|
8,7
|
7
|
moritoring
|
1
|
1,6
|
4
|
6,3
|
5
|
3,9
|
8
|
porada
specjalistów
|
1
|
-
|
4
|
6,3
|
5
|
3,9
|
9
|
nagana
|
-
|
-
|
2
|
3,2
|
2
|
1,6
|
10
|
wymierzenie
kary
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
11
|
przeniesienie
ucznia
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
12
|
wprowadzenie
kursów samoobrony
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
13
|
obniżenie
zachowania
|
1
|
1,6
|
-
|
-
|
1
|
0,8
|
14
|
wprowadzenie
dyżurów nauczycieli
|
-
|
-
|
1
|
1,7
|
1
|
0,8
|
15
|
brak
odpowiedzi
|
9
|
14,1
|
5
|
7,9
|
14
|
11,0
|
(Źródło: badania własne)
Na uwagę
zasługuje również fakt, że częściej po tego typu rozwiązanie sięgnęliby chłopcy
(30,1%) niż dziewczęta (9,4%). 15% ogółu badanych
wezwałoby rodziców, 11,0% przeprowadziłoby rozmowę z uczniem, 9,4%
zawiesiłoby w prawach ucznia a 8,7% wezwałoby policję
Można zauważyć, że
dziewczęta reagowałyby w sposób
zdecydowanie mniej drastyczny i łagodniejszy niż chłopcy. Częściej proponują
one rozmowę, wezwanie rodziców, obniżenie zachowania, wymierzenie kary.
Natomiast chłopcy skłaniają się ku takim rozwiązaniom jak: wezwanie policji,
zatrudnienie ochrony i założenie monitoringu w szkole oraz wprowadzenie
dodatkowych dyżurów nauczycieli.
Podsumowanie
Z przeprowadzonych badań i analizy zebranego
materiału wyraźnie wynika, iż przemoc i agresja jest w szkołach gimnazjalnych
zjawiskiem powszechnym. Do najczęstszych przejawów zachowań agresywnych z
jakimi spotykają się uczniowie w drodze do i ze szkoły, a także w samej szkole
zaliczamy wulgarne wyzwiska. Ponad 70% wszystkich badanych deklaruje, że
spotkało się z taką formą przemocy. Z prowokacjami do bójki najczęściej do
czynienia mieli chłopcy (63%), chociaż ten przejaw agresji zajmuje także
dominującą pozycję jeśli chodzi o dziewczęta (45,3%). Trzecią
najczęściej przejawiana formą zachowań agresywnych jest zastraszanie i
pogróżki, forma ta przejawia się bez względu na płeć badanych.
Z analizy porównawczej pytania drugiego i
trzeciego wynika, że na zachowania agresywne uczniowie są narażeni częściej w
szkole, niż w drodze do i z niej. Dla porównania z wyzwiskami w samej szkole
spotkało się 82,6% ankietowanych, podczas gdy w drodze do i ze szkoły
taka formą agresji była zauważona przez 78,0% badanych. Podobnie
przedstawia się sytuacja z zastraszaniem i pogróżkami. W szkole istnienie tej
formy agresji zauważyło 50% uczniów, natomiast w drodze do i ze szkoły 38,6%
ankietowanych.
W analizy materiału wynika również, iż
zarówno dziewczęta jak i chłopcy wśród głównych autorów ataków agresji widzieli
swoich kolegów i koleżanki szkolne. W przypadku chłopców
ogranicza się to raczej do kolegów szkolnych – 52,3%, (agresja ze strony
dziewcząt dotknęła tylko 9,5% chłopców). Jeśli chodzi o dziewczęta
doświadczają one agresji od obojga płci (od kolegów szkolnych – 46,8%,
od koleżanek szkolnych – 40,6%). Jako agresorów badani wskazywali
młodzież spoza swojej szkoły (chłopcy – 41,2%; dziewczęta – 31,2%).
Trzeba przy tym zaznaczyć, że odsetek ten jest wyższy u chłopców.
Chłopcy reagują na przemoc kierowaną w ich
stronę często oddają, czyli również używają agresji. Jeśli chodzi o
dziewczęta odsetek ten wynosi 45,3%. Natomiast na przemoc wobec innych
dziewczęta reagują: mówiąc o tym dorosłym – 40,6%, a odsetek
dziewcząt: oddających spada do 29,7%. Rośnie także odsetek
postępujących tak samo chłopców z 14,2% do 22,2%. Jednak ich
najczęstszą reakcje pozostaje nadal agresja – 39,6% chłopców oddaje.
Z badań wynika, że zarówno dziewczęta jak i chłopcy nie opuszczają szkoły ze
strachu przed agresją. Stanowi to 71,6% ogółu badanych.
Analizując
zebrany materiał można stwierdzić, iż uczniowie najbardziej boją się pobicia,
następnie wyzwisk oraz kradzieży, na co bez wątpienia wpływ mają zachowania
agresywne, z którymi spotykają się respondenci w drodze do i ze szkoły jak i w
niej samej.
Do miejsc, w których badani czują się
najmniej bezpiecznie na terenie szkoły z pewnością zaliczyć można: ubikacje,
korytarze i klasy oraz szatnie. Natomiast do miejsc poza szkołą uczniowie
najczęściej zaliczali ulice, boisko szkolne, sklepy, podwórka i parki.
Zarówno dziewczęta jak i chłopcy o
niepokojących wydarzeniach informują wychowawcę klasy i rodziców. Jednak nie
bez znaczenia wydaje się tu być różnica procentowa pomiędzy chłopcami a
dziewczętami deklarującymi taki stan rzeczy. Dziewczęta – 65,6%
informuje wychowawcę klasy, podczas gdy czyni to zaledwie 31,7%
chłopców. Rodziców o takim zdarzeniu informuje tylko 30,1% chłopców a 57,8%
dziewcząt. W porównaniu do dziewcząt chłopcy częściej udzielali odpowiedzi, że
nie zgłaszali tego faktu nikomu ze strachu – 9,5% (por. dziewczęta – 1,5%).
Zauważyć można, że dziewczęta częściej informują inne osoby o niepokojących,
agresywnych wydarzeniach niż chłopcy.
Większość uczniów ocenia stan zabezpieczenia
swojej szkoły przed atakami agresji jako niezadowalający. Na co wpływ ma fakt,
iż 56,6% badanych uczniów nie widzi, aby pracownicy szkoły podejmowali
działania, które eliminują bądź wyeliminowały niepokojące ich zjawiska.
Prawie połowa chłopców 42,8% oraz 20,3%
dziewcząt rozwiązuje konflikty stosując przemoc. Najczęściej przejawia się ona
w formie wyzwisk, pobić i gróźb. Zdaniem badanych, największy wpływ na
stosowanie przemocy ma zachowanie kolegów i koleżanek. Na co nie bez wpływu ma
fakt, iż najczęstszymi agresorami wobec uczniów byli właśnie koledzy i
koleżanki szkolne. Zarówno chłopcy, jak i dziewczęta zauważają, wpływ na
stosowanie przemocy telewizji, filmów wideo i gier komputerowych. Ciekawe jest
to ze przykład rodziny ma większe znaczenie dla dziewcząt niż dla chłopców
(dziewczęta - 57,8%, chłopcy – 33,3%). Z badań wynika, że
dziewczęta częściej zauważają wpływ jakichkolwiek czynników na stosowanie
przemocy, co odzwierciedla wyższy udział procentowy dziewcząt w odpowiedzi na
to pytanie.
Zdaniem
55,1% ankietowanych najskuteczniejszą formą rozwiązywania konfliktów bez użycia
przemocy jest rozmowa. W czołówce odpowiedzi znalazły się również informowanie
dorosłych lub instytucji odpowiedzialnych za porządek w kraju. Można
powiedzieć, że jest to bardzo optymistyczna postać rzeczy. Młodzież bowiem nie
podaje przykładów by konflikty rozwiązywać siłą czy przemocą.
Warto również zauważyć, iż gimnazjaliści nie
są dobrze niezorientowani, gdzie się zwrócić, do jakich organizacji czy
instytucji, kiedy trzeba szukać pomocy dla siebie czy osoby pokrzywdzonej.
Pojedyncze osoby wymieniają policję, telefony zaufania, pedagogów, psychologów,
szkołę, lecz jest to zdecydowanie zbyt niska liczba odpowiedzi. Trzeba, zatem
zwrócić baczna uwagę na edukacje młodzieży w tym zakresie.
Zdecydowanie cieszy postawa uczniów dotycząca
ich własnych pomysłów na rozwiązywanie problemu zachowań agresywnych na terenie
szkoły. Młodzież w sposób aktywny starałaby się pozbyć tej trudnej dolegliwości
współczesnych szkół. Poprzez rozmowę z rodzicami agresora, czy lepsze
zabezpieczenie szkół przed przejawami przemocy, gimnazjaliści staraliby się
poprawić trudną sytuację szkół.
Podsumowując należy
stwierdzić, iż agresja i przemoc jest zjawiskiem występującym powszechnie w
szkołach gimnazjalnych miasta Szczecina. Wskazują na to wyraźnie wyniki
przeprowadzonych badań wśród losowo wybranych szczecińskich szkół. Fakt, że
agresja jest obecna w ludzkim życiu nie jest niczym nowym, ponieważ towarzyszy
ona człowiekowi od początku jego istnienia. Przerażające jest jednak to, że
staje się ona nieodłącznym elementem życia szkoły – placówki wychowującej do
życia w społecznej konstelacji rzeczywistości. Staje się elementem, do którego
obecności przyzwyczaja się całe społeczeństwo, w tym nauczyciele i uczniowie.
Miernikiem przyzwyczajenia może stać się częstotliwość spotykania się z owymi
negatywnymi i niepożądanymi zjawiskami społecznego życia. Z badań wynika, że
owa częstotliwość nie jest wcale taka mała, a nawet wykazuje tendencję rosnącą.
Agresja i przemoc jest
problemem niezwykle szerokim i wieloaspektowym. Poszczególne elementy tego
zjawiska przedstawiliśmy w wynikach badań i ich interpretacjach. Warto zauważyć, że młodzież
gimnazjalna reaguje na przemoc i agresję stosowaną wobec nich samych jak i
swoich kolegów w sposób aktywny, podejmując określone działania. Z badań
wynika, że gimnazjaliści raczej nie stoją obojętnie wobec takich niepożądanych
zjawisk. Trzeba by było zwrócić baczniejszą uwagę na edukacje młodzieży w
aspekcie poznania organizacji i instytucji, które pomagają osobom poszkodowanym
lub narażonym na przemoc. Jest to bardzo ważny problem, z którym należy się jak
najszybciej uporać. Należałoby, więc przyjrzeć się bliżej tej placówce i problemowi agresji
i przemocy na jej terenie, próbować zaradzić takiemu zjawisku. Trzeba wyjść od
nauczyciela, ponieważ jego rola jest tu bardzo znacząca i to on ma możliwości
zminimalizowania źródeł takich niepożądanych zachowań. Uwrażliwienie
społeczeństwa to jedno z ważniejszych zadań stojących przed tymi, którym leży
na sercu krzywda drugiego człowieka.
Fakt istnienia
przemocy i agresji nie może być wytłumaczeniem dla akceptacji tego zjawiska.
Szkoła nie może być skupiskiem tego rodzaju nieprawidłowości, powinna być
miejscem dającym każdemu uczniowi jak najlepsze warunki i możliwości do pełnego
rozwoju, miejscem, w którym agresja i przemoc staną się marginalnym problemem.
Cel taki powinien zostać przyjęty do realizacji jako jeden z głównych w życiu
każdej placówki szkolnej.
Bibliografia
- Birch A.,
Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości.
PWN, Warszawa 1999;
- Czub M.:
Zachowanie agresywne – agresja – osiąganie. Analiza zjawiska agresji jako
istotnego czynnika w procesie socjalizacji, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1992
nr 1;
- Frączek A., Pufal – Struzik I. (red.): Agresja
wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Wydawnictwo
Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996;
- Frączek A.: Agresja i przemoc wśród dzieci i
młodzieży jako zjawisko społeczne. (w:) A. Frączek, I. Pufal – Struzik
(red.): Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna.
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996;
- http://free.ngo.pl/temida/defprzem.htm;
- http://wiem.onet.pl/wiem/0136c9.html;
- http://www.men.waw.pl/;
- http://www.men.waw.pl/;
- Karkowska
M. Czarnecka W., Przemoc w szkole, Impuls, Kraków 2000;
- Kawula S.: Agresja a dysonans społeczny. Między
przemocą a syntonią w szkole. „Edukacja” nr 1, 1996;
- Kmiecik –
Baraz K.: Młodzież i przemoc. PWN, Warszawa 2000;
- Okoń W.:
Słownik Pedagogiczny,PWN,Warszawa 1987;
- Ostrowska
K., Tatarowicz J., Agresja i przemoc w szkołach polskich i niemieckich, wyd.
Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej MEN,Warszawa 1998;
- Pawelec J.: Słownik wyrazów obcych nie tylko dla
gimnazjalisty, Wieża Babel, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1999;
- Podracki
J.: Poradnik Językowy. Gimnazjum i Liceum. „Życie Szkoły” 2000 nr 6;
- Pospiszyl
I: Przemoc w rodzinie, WSiP, Warszawa 1998;
- Pospiszyl
K.: Badania porównawcze nad rodzajami agresji u młodzieży przestępczej,
„Psychologia Wychowawcza” 1975 nr 2;
- Rylke H.:
Szersze tło problemu przemocy w szkole, ”Remedium”, 1997;
- Sadowiski
B., Chmurzyński J.: Biologiczne mechanizmy zachowania się, PWN, Warszawa
1989;
- Sander A.:
Problemy agresji w szkole, „Nowa Szkoła”, 1992 nr 4;
- Skorny Z.:
Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1976;
- Sztumski
J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk, Katowice 1999;
- Szymczak M:
Słownik Języka Polskiego, PWN, tom I, Warszawa 1988;
- Tomaszewski
T. red.: Psychologia, PWN, Warszawa 1975;
*/
Badania przeprowadzono przy współpracy z zespołem studentów III roku Pedagogiki
Socjalnej
i Resocjalizacyjnej Uniwersytetu
Szczecińskiego