EDUKACYJNE DYSKURSY * http:// ip.univ.szczecin.pl/~edipp* opublikowano dnia: 15. 05. 2003 r.


BARBARA KOŁECKA

Nauczyciel matematyki Zespołu Szkół przy Państwowym Pogotowiu Opiekuńczym w Gorzowie Wielkopolskim

 

Wpływ osobowości nauczycieli na motywację uczniów do nauki szkolnej w Państwowym Pogotowiu Opiekuńczym

 

WPROWADZENIE

            Jedną z cech osobowości każdego człowieka, kształtowanych przez społeczeństwo jest zdolność do samooceny. Składa się ona z pewnego obrazu własnej osoby oraz oceny właściwej, przypisywanej poszczególnym elementom tego obrazu przez jednostkę. Następnie jest on generalizowany. Schneiders twierdzi, że „obraz samego siebie to sposób spostrzegania siebie jako odrębnej jednostki i centralnego punktu w stosunkach z innymi ludźmi”( M. Kulig 1988, s.418) Natomiast A. Brzezińska podkreśla, że „obraz własnej osoby, to zbiór wiedzy czy wiadomości o własnych cechach, możliwościach i umiejętnościach”(tamże, s.418) Reasumując te stwierdzenia można wnioskować, że aby dobrze funkcjonować w najbliższym środowisku i życiu należy znać swoje zalety i wady, umieć kontrolować swoje plany życiowe oraz kierować swoimi poczynaniami w oparciu o wiedzę, na temat samego siebie, czyli zdolność do samopisu.

            Zdolność ta jest kształtowana od najmłodszych lat przez rodziców i osoby z rodzinnego otoczenia. Dziecko odbiera informacje na własny temat i zaczyna spostrzegać siebie jako kogoś o specyficznych cechach. Bardzo ważny jest sposób przekazywania tych informacji, gdyż ma to wpływ na pozytywny odbiór przez dziecko. Dlatego też, rodzice bardzo wpływają na ukształtowanie właściwej samooceny swojego potomstwa. Są najbliższymi osobami, którym ono ufa i wierzy. Zapewniając dziecku poczucie bezpieczeństwa, miłości i akceptacji, wszczepiają kolosalny zalążek na ukształtowanie się właściwej samooceny, będącej podstawą dobrego funkcjonowania w otoczeniu na przyszłość. Wpływ rodziców na samoocenę dzieci jest bardzo widoczny w środowisku uczniów wieku wczesnoszkolnego. Zauważa się to w ich postawie wobec rówieśników oraz w przebiegu kariery szkolnej.

            Uczeń nisko oceniający siebie, mający negatywne wyobrażenie o własnej osobie, przekonany o braku umiejętności sprostania wymaganiom roli ucznia, będzie unikał jej podejmowania. Przyniesie to z czasem obniżenie pozycji wśród grona rówieśników z klasy. W konsekwencji doprowadzi do zmniejszenia aktywności interpersonalnej. Takiego ucznia cechuje brak wiary we własne siły, poczucie bezradności, przekonanie, że jest gorszy od innych. „Uczniowie o niskiej samoocenie nie podejmując działania, nie odnoszą sukcesów, z tych też względów mają mniejsze możliwości zdobycia korzystnej pozycji wśród rówieśników grupy. U takich jednostek może występować lęk, zahamowanie społeczne. Przebywając w towarzystwie rówieśników odczuwają nieustanne zagrożenie, brak zażyłości, otwartości, niezaradności”(tamże, s. 421) Uczniowie o niskiej samoocenie mogą być skłóceni z klasą, złośliwi, aroganccy, dokuczliwi, nieufni. Mają też często negatywny stosunek do nauczyciela.

            Uczeń o wysokiej samoocenie oczekuje, że może wykonać trudne zadanie. Sądzi, że to co realizuje jest bliskie wzoru. Odczuwa, że jest tym, kim chciałby być. Na ogół to osobnik śmiały, pewny siebie, który nawiązuje szersze kontakty społeczne i biorący udział w życiu społecznym. W grupie rówieśników często inicjuje rozmowy i dyskusje, jest ich aktywnym uczestnikiem. Interesuje się sprawami publicznymi. „Ma pozytywny stosunek do nauczyciela, odnosi się do niego z szacunkiem i uznaniem. Kontakty z rówieśnikami układają się mu pomyślnie. Cieszy się dużym uznaniem nauczyciela i klasy”. (tamże, s.422)

 Oprócz takiego ujęcia samooceny, istnieje także samoocena zawyżona i nadmiernie zaniżona. Obie w konsekwencji utrudniają prawidłowe przystosowanie do życia w otoczeniu. W pierwszym przypadku jednostka przeceniając własne możliwości, podejmuje zbyt trudne zadania i ponosi porażki. W kontaktach z otoczeniem formułuje nierealistyczne oczekiwania, domagając się aprobaty, uznania i podziwu. Ich niespełnienie powoduje konflikty i nieprzychylny stosunek do otoczenia. Natomiast zaniżona samoocena powoduje ograniczenie kontaktów społecznych. Uczeń taki nie chce nawet podejmować prób dokonania jakiejkolwiek pozytywnej zmiany w swojej osobowości i zachowaniu. W takim przypadku są hamowane zachowania samodoskonalące. Natomiast poczucie mniejszej wartości wiąże się z przeświadczeniem o nieodwracalności własnych cech i braku możliwości wpływu na nie. Tak samo reaguje również uczeń o zawyżonej samoocenie, który nie odczuwa potrzeby zmiany siebie, gdyż charakteryzuje go zarozumiałość, zbytnia pewność siebie i lekceważący stosunek do innych. Ewentualne dowody własnej niedoskonałości, będzie tłumaczył czynnikami zewnętrznymi: niechęcią nauczyciela, kolegów, nieobiektywnymi warunkami. Bez wątpienia nauczyciele w takich sytuacjach mają ważne zadanie do spełnienia, aby samoocena dziecka – ich ucznia – późniejszego członka społeczeństwa, była właściwa. Od najmłodszych lat każdego ucznia, wręcz spoczywa na nauczycielach, Obowiązek kształtowania i motywowania do pozytywnych zmian w pracy nad samooceną uczniów oraz ich motywacją do nauki szkolnej. Ponieważ poprzez odnoszenie sukcesów w nauce, uczniowie mogą odczuwać możliwość zmian we własnej osobowości oraz chęć stałej, systematycznej pracy nad pozytywnymi zmianami w swoim zachowaniu i ocenianiu siebie, jako osoby umiejącej odnosić sukcesy na miarę własnych możliwości.

            W swojej pracy chcę się zająć tak zwanym „uczniem trudnym”, który jako młody człowiek ma najczęściej obniżoną samoocenę i niski w związku z tym poziom motywacji do nauki szkolnej. Najczęściej taki stan został zapoczątkowany przez patologiczne środowisko domu rodzinnego, w którym dziecko nie było akceptowane i czuło się zbędne po wielu próbach dotarcia do własnych rodziców.

 

 CECHY OSOBOWOŚCI NAUCZYCIELA W ŚWIETLE LITERATURY

 Intensywny rozwój psychologii i pedagogiki w XX wieku przyczynił się do zwiększenia zainteresowania nauczycielem i efektywnością jego wpływu wychowawczego na uczniów. Dzięki temu wyodrębniono pedeutologię.

 Prace skierowano na czynniki warunkujące wychowawczy wpływ osobowości nauczyciela na jego wychowanków.

 Pionierami prac pedeutologicznych w tej kategorii okazali się na gruncie polskim: J.W.Dawid, Z.Mysłakowski, S.Baley, M.Grzegorzewska, S. Szuman, T. Malinowski. W pracach wymienionych autorów został przedstawiony wzór, ideał, do którego powinni dążyć wszyscy nauczyciele. Opisane cechy osobowości, zdaniem badaczy miały prowadzić do mistrzostwa pedagogicznego, do doskonałości w pracy nauczycielskiej.

 W tej części pracy postaram się przedstawić opisane w literaturze cechy osobowości nauczyciela, które zdaniem polskich pedeutologów są godne naśladowania i kształtowania wśród wszystkich nauczycieli, pracujących z młodym pokoleniem.

 Wśród cech wzoru osobowego nauczyciela, opracowanych przez Z. Mysłakowskiego, wyróżniamy jako najważniejsze :

 „1.Umiejętność kontaktu z młodzieżą.

 2.Czynna sympatia.

 3.Poszanowanie godności ludzkiej ucznia.

 4.Kredyt zaufania, jakim powinno się obdarzyć młodzież.

 5.Sprawiedliwość.

 6.Zgodność między słowem a postępowaniem.

 7.Niezawodność.

 8.Umiejętność stawiania wymagań i konsekwencji w egzekwowaniu.”(E. Badura 1981, s.17) Bardziej rozbudowany wzorzec cech, uznanych przez samych nauczycieli za konieczne w działalności wychowawczej prezentuje T. Malinowski, które zebrał w trakcie badań, wśród zainteresowanych pedagogów. Wyróżnili oni następujący zestaw cech: „średni wiek, żywy temperament, nieprzeciętna osobowość, systematyczność dokształcania się, ideowość, zrównoważenie, spokój i opanowanie, wysokie walory moralne, silna wola, łagodne usposobienie, stanowczość i konsekwencja, wyrozumiałość, wrażliwość na krzywdę, miłość do dzieci, sumienność i obowiązkowość, pracowitość, rozmiłowanie w pracy pedagogicznej, szerokie zainteresowania społeczne, gruntowne wykształcenie, bogate doświadczenie życiowe i zawodowe.” (T. Malinowski 1959, s.7)

J. Bohucki objął badaniami grupę 1100 uczniów. Po ich zakończeniu podkreślił, że wyniki badań wśród młodzieży i nauczycieli wykazują dużą zbieżność ! „Nauczyciele i uczniowie w większości przypadków wymieniają te same cechy. Wnikliwa ocena nauczyciela przez samych uczniów dowodzi, że młodzieży nie jest obojętne, jaki nauczyciel ją uczy, dowodzi również, że osobowość nauczyciela jest ważnym czynnikiem oddziaływującym na rozwój powierzonej mu młodzieży.”(E. Bzdura, tamże, s.20) Łatwo w takiej sytuacji wyciągnąć wniosek, że nauczyciel nauczycielowi nie równy, a jego osobowość w procesie kształcenia jest czynnikiem ważnym i nie zastąpią jej żadne programy, pomoce szkolne i tym podobne pomysły organizacyjne. Jednak w myśl stwierdzeń, takich autorytetów z historii wychowania, jakimi byli: J.H. Pestalozzi i J. Korczak, warto podkreślić, że najbardziej pożądana jest w osobowości nauczyciela - wielka miłość i szacunek dla dziecka, które mają być bezinteresowne i trwałe. Nie mogą wynikać jedynie z przypływu dobrego humoru ! „Miłość do dziecka powinna ujawniać się w postępowaniu wynikającym z tego uczucia, a nie w słowach. Wyznania są zbędne, potrzebne jest natomiast poznanie dziecka, zrozumienie, życzliwość, wyrozumiałość, troska, szacunek. Dziecko samo orientuje się, jakimi uczuciami jest darzone. To nie jest nadprzyrodzona intuicja dziecka, że wie, kto je kocha, a czujność osoby zależnej.”(tamże, s.23) Gdy tę cechę posiądzie większość nauczycieli, to pobyt w szkolnych murach może być tylko przyjemnością. Wprawdzie rola nauczyciela w procesie nauczania bardzo się zmieniła i wszyscy, łącznie z uczniami zdają sobie sprawę, że nie jest on i być nie może ekspertem w każdej dziedzinie przy obecnym stanie rozwoju wiedzy, techniki i życia społecznego. To jednak zawsze powinien być ekspertem dusz swoich uczniów, co w czasach gonitwy za pieniądzem ludzi dorosłych, zabieganych, jest tak bardzo potrzebne młodym, szukającym emocjonalnego wsparcia. To właśnie wychowawcy powinni pomagać młodym pokoleniom dorastać w zrozumieniu ich problemów, gdyż okazywanie szerszego zainteresowania życiem dzieci, umiejętność przejmowania się tym, co je porywa, jest dużą pomocą w wyrabianiu autorytetu, w ich oczach. Ponadto kolosalne znaczenie ma wiara uczniów w prawdziwość i rzetelność przekazywanych przez nauczyciela wiadomości. „Aby nauczyciel uzyskał autorytet u uczniów – stwierdza S. Gerstmann – musi obudzić w nich zaufanie intelektualne w stosunku do siebie, wiarę w prawdziwość i słuszność swych słów, w rzetelną prawdę dawanych przez siebie informacji o świecie. Wówczas wypowiedzi nauczyciela, jego wyjaśnienia i polecenia są przez uczniów przyjmowane bez oporu.” (S. Gerstmann 1962, s.17)

            Podobne podejście do tego tematu ma profesor Stefan Baley, który uważa, iż najistotniejszą cechą dobrego nauczyciela jest zdatność wychowawcza, będąca swoistym zbiorem cech umożliwiających wychowywanie. Do najbardziej istotnych cech w tym zakresie prof. S.Baley zalicza: „przychylność dla wychowanków, rozumienie ich psychiki, nastawienie na systematyczne zajmowanie się nimi, potrzeba obcowania z ludźmi (typ społeczny), powinowactwo duchowe z dziećmi, cierpliwość, takt pedagogiczny, postawa pełna entuzjazmu, swoista zdolność artystyczna i inne.” (W. Okoń 1962, s. 17) Uosobienie tych wszystkich wskazanych cech w osobie jednego nauczyciela jest niemal niemożliwe. Jednak prof. Baley nazywa takiego nauczyciela „wychowawcą integralnym”, który może być wzorem do naśladowania dla wszystkich pracujących pedagogów.

            Dla podsumowania tych literackich opisów wzorca nauczycielskiego, łatwo wysnuć wniosek, że żadne ustawy i programy, żaden sztuczny organ zarządzania, nawet najdoskonalszy w swej formie, nie może zmienić osobowości w procesie wychowania. Jest to niemożliwe bez osobistego, bezpośredniego wpływu wychowawcy na wychowanka. Z tego względu, że tylko osobowość może oddziaływać na rozwój i określenie innej osobowości. Tylko charakterem można kształtować charakter !

Sztuka wychowania jest sprawą bardzo złożoną. „Polega na tym, aby dostrzec siebie w wychowanku, w tej myślącej, czującej, przeżywającej istocie, którą kształtujemy od dziecka ! ... Wykształcenie człowieka, to nie tylko jego wiedza, ale i cała gama cech jego ludzkiego oblicza. Siła oddziaływania osobowości pedagoga polega na tym, zależy od tego, na ile jest on jednocześnie i nauczycielem i wychowawcą !!! Jeśli powiadamy: szkoła wychowuje przez wiedzę, to ta siła oddziaływania wiedzy kryje się przede wszystkim w osobowości nauczyciela.”(A. Suchomliński 1987, s. 138) Z pewnością znany jest społeczny stosunek do zawodu nauczyciela, wyrażony dobitnie w stwierdzeniu, będącym niemal złym życzeniem:„bodajbyś cudze dzieci uczył”. W metaforze tej wyrażony jest trud i niewdzięczność w wykonywaniu zawodu, a raczej misji, powołania bycia nauczycielem. Gdyż praca jaką wykonuje „ postrzegana jest jako ciężki trud, przynoszący małe efekty i w tym sensie niewdzięczna co może sugerować, że bycie nauczycielem jest karą za jakieś winy. Z drugiej jednak strony nie ma pogardy, bo jeżeli „uczenie dzieci” jest tak skomplikowanym zajęciem, trzeba być wyjątkowym człowiekiem, aby je podejmować !” (B. Śliwerski 1993, s.211)

W symbolicznym ujęciu zawód ten nazywany jest powołaniem ! Z tego też względu, często porównuje się nauczyciela do rzeźbiarza wykuwającego w kamieniu lub ulepiającego z gliny. I niezależnie od wielu teorii psychologicznych na temat możliwości kreowania czy zmiany jednego człowieka przez drugiego, taka opinia o nauczycielach powszechnie funkcjonuje. Czy jest ona słuszna ? Czy zawiera ziarno prawdy? Na te pytania postaram się między innymi odpowiedzieć w dalszej części mojej pracy.

 

PERCEPCJA CECH OSOBOWOŚCI NAUCZYCIELA PRZEZ UCZNIÓW W SYTUACJACH DYDAKTYCZNYCH

            Znane jest stwierdzenie, że szkoła wychowuje dla przyszłości. Z tego też względu w społeczeństwie, które tworzymy, człowiek powinien być dla drugiego człowieka bratem i przyjacielem. Te szczególne cechy mogą być ukształtowane tylko wtedy, gdy człowiek poświęci cząstkę własnej duszy dla szczęścia innych ludzi. Kto przekazuje innym swoje duchowe bogactwo, ten sam staje się bogatszy. „ Najbardziej subtelna, najbardziej złożona praca ma miejsce wtedy, gdy człowiek przybywa do innego człowieka i widzi w jego oczach wołanie o pomoc. Praca ta jest wyższym stopniem egzystencji duszy ludzkiej.”(W.A. Suchomliński, tamże, s.134)

Na takie ujęcie swojego powołania powinien zdobyć się każdy pracujący nauczyciel, aby inaczej patrzeć na swoich uczniów. Jego praca zawodowa powinna być powołaniem do umiejętnego kierowania w pokonywaniu trudności przez jego wychowanków, a on ma jedynie być pomocnym drogowskazem, właściwie reagującym na wołanie o pomoc w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.

            Jak świadomie realizować to trudne zadanie w pracy zawodowej nauczycieli ?

Przede wszystkim „chodzi o kształtowanie pewnych stałych cech osobowościowych. Dodać należy, że istnieje ogólna zgodność, co do tego, że kto chce z powodzeniem kształtować pewne cechy u innej jednostki, powinien je sam posiadać. „... Zatem, mierny to nauczyciel, który poprzestaje na wykonywaniu, narzuconych mu z zewnątrz przepisów, nie dając swoim uczniom nic z samego siebie !”(E. Badura, tamże, s.21)

            Każdy z praktykujących nauczycieli powinien pamiętać, że wpływ osobowości każdego z nich polega przede wszystkim na tym, że zachowanie, jego stosunek do ucznia, jego styl działania, zdeterminowane są w dużej mierze przez właściwości jego osobowości. On sam powinien je dobrze znać, aby świadomie wpływać swoją osobą na wychowanków. Współczesny nauczyciel, a szczególnie nauczyciel klas początkowych, z racji współdziałania z osobowościami o szczególnej wrażliwości i plastyczności, podejmując obowiązki zawodowe, bierze na siebie olbrzymią odpowiedzialność. To właśnie on - ze względu na specyfikę swojej pracy - uczestniczy w procesie tworzenia osoby ! Czy może więc być nieodpowiedzialny, czy może się nie angażować w to, co robi ?Nie ma chyba większej odpowiedzialności nad odpowiedzialność za osobę. Naturalną konsekwencją takiego myślenia jest dążenie do własnej, coraz większej, doskonałości.

            Aby efekty pracy nad kształtowaniem osoby ucznia były widoczne, muszą być oparte na wzajemnym dialogu.„Jest to możliwe w atmosferze ufności, poczucia bezpieczeństwa i aprobaty dla indywidualności każdego ucznia. Dziecko musi się czuć wolne od strachu, być śmiałe, musi wierzyć, że podejmując działania w obecności nauczyciela, często nieporadne i mało wartościowe z punktu widzenia rozwiązania określonego zadania, nie zostanie wyśmiane i negatywnie ocenione, lecz spotka się z pomocą i ze zrozumieniem.” (B. Jodłowska 1991, s.30) Taka postawa nauczyciela w klasach początkowych jest najbardziej wskazana, gdyż daje zalążek na późniejszy odbiór nauczycieli w całej karierze szkolnej. Wpływa również na właściwe ukształtowanie w uczniu motywacji do nauki szkolnej. Dlatego tak doniosłe znaczenie mogą wbrew pozorom, mieć uwagi czynione uczniom. Każdy nauczyciel powinien najpierw zapytać samego siebie, czy uwaga czyniona uczniowi ośmieli go, czy onieśmieli? Oto przykład z życia szkolnego. Uczeń źle pisze i popełnia wiele błędów ortograficznych w swoim zadaniu. Sprawdzając pracę nauczyciel może zareagować w dwojaki sposób:

1.zganić ucznia za złą jakość zadania,

2.poszukać w zadaniu chociaż jednego zdania napisanego bezbłędnie i pogratulować z powodu tego jedynego poprawnego zdania, lecz jednocześnie wyjaśnić, na co uczeń ma zwrócić uwagę, aby w następnej pracy było więcej elementów do uznania jego wysiłków.

Bez wątpliwości drugi sposób zachęci ucznia do pracy nad sobą. Nagana bowiem zniechęca, a zachęta dodaje sił i odwagi do dalszej pracy w odnoszeniu małych, codziennych sukcesów. Te sposób postępowania w dobie reformowania oświaty, w Polsce uzyskał ogromne poparcie. Znalazł się jako element oceniania w wewnątrzszkolnych systemach oceniania. Takie podejście do pracy ucznia ma wspierać jego motywację do dalszej nauki i pokonywania przeszkód, w osiągnięciu sukcesu na miarę jego możliwości. Nie wszyscy mają przecież jednakowe zdolności. Jeden uczeń z łatwością uczy się na „piątki” i „czwórki”, a dla innego „trójka” już jest sukcesem ! O tym również powinni pamiętać sami nauczyciele, aby nie krytykować owych „trójek” na forum klasy, bo taka krytyka często niesie odwrotne skutki do zamierzonych. Nie każdy uczeń zareaguje na krytykę, zwiększoną ambicją i chęcią dalszej pracy. Z tego względu nauczyciel musi znać swoich uczniów – wychowanków, aby mógł szukać indywidualnych sposobów dotarcia do ich motywacji i chęci pracy nad samym sobą. Powinien znaleźć sposób, aby właściwie nagradzać i karać swojego wychowanka. „Wśród elementów składających się na sytuację wychowawczą czynnikiem dynamizującym układ działających w niej nagród i kar może być niekiedy dla wychowanka wyłącznie osoba wychowawcy. Dzieje się tak wówczas, gdy on sam jest źródłem nagród i kar, a więc kiedy jego zachowania posiadają zdolności bezpośredniego zaspokojenia ważnych motywów i oczekiwań wychowanka. Oznacza to, że nie muszą one wywoływać żadnych innych zmian w sytuacjach wychowawczych. Po prostu same posiadają dla wychowanka wartość kar i nagród.”(H. Muszyński 1977, s.318)

 W ten sposób może oddziaływać na uczniów jedynie nauczyciel, który ma z nimi dobrą więź emocjonalną i ma świadomość własnych interakcji z uczniami. Im większym zrozumieniem darzy nauczyciel swoich uczniów, tym większy wkład we własne zachowanie, aby nie stracić zaufania, wkładają jego uczniowie. Chcą być nadal doceniani za swoje wysiłki i akceptowani w całej swojej osobowości. Jest to bardzo ważny element we właściwym rozwoju każdego ucznia. W zbiorowisku szkolnym uczy się on nie tylko nowych wiadomości, ale również odpowiedniego postępowania, w konsekwencji którego styka się również ze społeczną oceną swoich poczynań. „Wrozwoju psychicznymdziecka, jego przeżycia uczuciowe odgrywają bardzo ważną rolę, a w pracy szkolnej niejednokrotnie decydują o właściwym wykorzystaniu jego możliwości umysłowych. Pozytywne nastawienie dziecka do szkoły, chęć zdobycia nowych wiadomości, potrzeba osiągnięcia sukcesu, umiejętność mobilizowania się, stają się tymi niezbędnymi czynnikami, które ukierunkowują rozwój jego osobowości.” (A. Popielarska, M. Mazurowa 1983, s.74)

Dlatego tak ważnym jest fakt umiejętnego organizowania toku lekcji, aby uczeń przeżywał jak najwięcej sytuacji pozytywnych. One będą go motywowały i zachęcały do dalszej pracy jako ucznia. Należy efektywnie wykorzystywać chęć samodzielnej pracy, gdyż w ten sposób daje nam on znać, że chce być doceniony za swoje starania. Gdy nie zauważona jest jego aktywność, to po pewnym czasie po prostu spada jej poziom. Jest to trudne zadanie dla wszystkich nauczycieli, lecz zawsze warto poświęcać maksimum swoich umiejętności, aby zobaczyć radość w oczach ucznia, który „wołał o pomoc” .Dobry nauczyciel odczuwa potrzebę oddziaływania. Często jest mu bardzo trudno przyjąć postawę biernego obserwatora. Ingeruje on w zachowanie wychowanków, ilekroć uważa, że jego ingerencja jest pożądana ze względu na dobro osób, z którymi się kontaktuje w trakcie swojego postępowania pedagogicznego. Jest ono z natury właściwe jeżeli nauczyciel posiada, jak twierdzi Ziemowit Włodarski, umiejętność:

1. Respektowania innych – czyli, potrafi dostrzec w swoich uczniach różnorodne wartości pozytywne, chce pomóc w ich rozwoju, dostosowując swoje oddziaływania do indywidualnych właściwości uczniów.

2. Zdolność do empatii oraz wrażliwość pedagogiczną, która jest tak bardzo potrzebna w prawidłowej ocenieciągle zmieniającej się sytuacji dydaktyczno- wychowawczej i każdorazowym dostosowywaniu do niej własnego sposobu postępowania.

 

            „ Niektórzy twierdzą, że dobry pedagog to artysta wrażliwy na wszystko, co dzieje się w sferze stosunków międzyludzkich, w których uczestniczy, i umiejętnie dostosowujący swoje postępowanie. Ze względu na obydwie cechy, mówi się o takcie pedagogicznym, charakteryzującym dobrego nauczyciela.”(M. Przetacznikowa Z. Włodarski 1983, s.230) Z pewnością o takim pedagogu, nauczycielu lub wychowawcy można powiedzieć, że „to ktoś, kto ułatwia przejście innym, sam pozostając w miejscu”, tak jak to określił Krzysztof Konarzewski w jednym z podręczników dla studentów kierunków nauczycielskich. Dobrym nauczycielem nie zawsze jest ten, którego uczniowie osiągają sukcesy na olimpiadach i turniejach wiedzy. Dla wielu z nich, pozostają jako sukces zawodowy, zmiany wychowawcze u jego wychowanków, zwłaszcza wtedy, gdy zachodzą w uczniach moralnie zaniedbanych, lub nieprzystosowanych społecznie. Jeżeli nauczyciel potrafi zachowanie takiej młodzieży odebrać jako przysłowiowe „wołanie o pomoc”, to nawet małe zmiany w zachowaniu takich uczniów będą jego zawodowym sukcesem. W pracy z tak zwaną „młodzieżą trudną”, ze wzmożoną siłą są potrzebne wszelkie predyspozycje, ujęte we wcześniej opisanym wzorcu cech osobowości nauczycielskich. Od pięciu lat pracuję jako nauczyciel w Zespole Szkół przy Państwowym Pogotowiu Opiekuńczym w Gorzowie Wielkopolskim. Na co dzień mam do czynienia z młodzieżą o zaburzonych zachowaniach – tzw. „trudną”. Zawsze interesował mnie punkt zwrotny w ich karierze uczniowskiej. Co spowodowało, że po kilka nawet lat powtarzali poszczególne klasy. Wiele rozmów z nimi dawało mi podobne odpowiedzi – ktoś z rodziny nie pomógł we właściwym momencie, lub nauczyciel nie umiał dotrzeć do zagubionego, młodego człowieka i chciał okazać swoją wyższość. W dalszej części postaram się zaprezentować swoich uczniów i miejsce pracy, będące ich chwilową „przystanią”.

 

CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI PAŃSTWOWEGO POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM

            Czytając definicję w leksykonie pedagogicznym dowiemy się, że pogotowie opiekuńcze „w Polsce jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, pierwszego kontaktu. Przyjmuje dzieci i młodzież w wieku od 3 do 18 lat, które nagle zostały pozbawione opieki, bądź których rodzicom odebrano lub zawieszono władzę rodzicielską. Po wstępnej obserwacji kieruje dzieci do odpowiednich ośrodków wychowawczych.” (B. Milerski, B. Śliwerski 2000, s.161) Nasza placówka ma charakter interwencyjny i pełni rolę „przejściowego domu dziecka”. Kierowane są do nas dzieci i młodzież, które z różnych przyczyn, są poza domem rodzinnym. Najczęściej dzieje się tak, gdy rodzina nie zapewnia im należytej opieki lub same opuściły dom, wybierając drogę przestępczą.

Zanim sąd i pedagodzy zdecydują, jak dalej pokierować ich losem, przechodzą wszechstronne badania zdrowotne, psychologiczne i pedagogiczne. Z naszej placówki trafiają do domów dziecka, zakładów wychowawczych lub ponownie do domów rodzinnych. W trakcie pobytu, na terenie naszej placówki mają prawo do:

- właściwie zorganizowanej opieki, kształcenia i wychowania,

- życzliwego, podmiotowego traktowania,

- poszanowania godności osobistej,

- swobodnego wyrażania myśli i przekonań, także światopoglądowych i

 religijnych, jeżeli nie naraża tym dobra innych osób,

- zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą

 fizyczną i psychiczną,

- korzystania z pomieszczeń i urządzeń ośrodka, oraz odwiedzin rodziny.

Do ich obowiązków w tym czasie należy:

- aktywne uczestniczenie w programie resocjalizacji,

- przestrzeganie regulaminu placówki,

- dbałość o wspólne dobro, lad i porządek w ośrodku,

- ponoszenie odpowiedzialności za własne postępowanie,

- uszanowanie godności i podmiotowości innych osób.

            Wychowankowie wspólnie z pracownikami stanowią społeczność ośrodka, biorą aktywny udział w życiu placówki, są jej współgospodarzami. Przebywają u nas zgodnie z decyzją sądu do spraw nieletnich, który również wydaje decyzje w sprawie wyjścia lub wyjazdu wychowanka do domu rodzinnego, w dniach wolnych od nauki.

W trakcie tygodnia wychowankowie mieszkają w internacie, zajmującym dwa piętra budynku. Są podzieleni na trzy grupy:

I grupa - starsze dziewczęta, ( przebywające za demoralizację),

II grupa - starsi chłopcy, ( zdemoralizowani i w kolizji z prawem),

III grupa - dzieci w młodszym wieku, za sprawy opiekuńcze ich rodziców.

            Każda z grup funkcjonuje oddzielnie, ma stałą kadrę wychowawców odpowiedzialnych za ich poczynania na terenie placówki. Do dyspozycji każda z grup ma 4-5 sypialni, świetlicę z wyposażeniem audiowizualnym, aneks sanitarny, pokój wychowawców, oraz swój własny plan wychowawczy lub wychowawczo- resocjalizacyjny, według którego pracuje. Na posiłki grupy schodzą do wspólnej stołówki, mieszczącej się na parterze budynku. Wspólnie są odpowiedzialni za ład i porządek pomieszczeń, z których korzystają w godzinach od 14.00 do 8.00 rano.

            Od godziny 8.00 do 14.00 wszyscy wychowankowie przebywają na terenie szkoły, która znajduje się na trzecim piętrze. Funkcjonuje jako Zespół Szkół przy Państwowym Pogotowiu Opiekuńczym (w skrócie-PPO.) Posiadamy 1 oddział nauczania zintegrowanego, będący klasą łączoną I-III, pracujący na trzech poziomach, jeśli tego wymaga bieżący stan grupy. W zakresie Szkoły Podstawowej oraz Gimnazjum jest również po 1 oddziale z każdej klasy, która zgodnie z wymogami może liczyć 12-15 uczniów. W godzinach pracy szkoły odbywają się zajęcia lekcyjne, w czasie których uczniowie realizują obowiązek szkolny. Ich motywacja do nauki ma niski poziom, gdyż najczęściej są to osoby powtarzające kolejny raz naukę w danej klasie. Z tego względu wiadomości z poszczególnych przedmiotów są bardzo słabe i powierzchowne. Naszym zadaniem jest przyzwyczajenie ich do pracy w trakcie zajęć oraz odnowienie motywacji do podejmowania działań zmierzających, do opanowania wiadomości w zakresie podstawowym z poszczególnych przedmiotów, zgodnych z podstawą programową. Uczniowie czując nasze pozytywne nastawienie do ich poczynań i osobowości, poparte wielką dozą cierpliwości i tolerancji, stają się po pewnym czasie aktywniejsi i chętni do pokonywania kolejnych zadań, wynikających z przedmiotowych planów pracy. Gdy są na tym etapie, łatwo zauważamy wzrost ich poziomu motywacji do dalszej nauki. W swobodnych rozmowach chętnie przyznają, że dopiero będąc w naszej szkole, czują się zrozumiani przez nauczycieli, którzy cierpliwie, do skutku potrafią wytłumaczyć to, czego oni nie rozumieją! W ich zachowaniu nie ma po pewnym czasie zahamowań i potrafią rozmawiać z nami na każdy temat, który ich nurtuje. Z tego też względu, nawet pokój nauczycielski jest stale okupowany przez wychowanków, którzy tu i teraz mają coś do załatwienia lub porozmawiania z wybranym nauczycielem. Jest to bardzo męczące, lecz niestety nie udało się nam do tej pory stworzyć azylu w pokoju nauczycielskim. Drzwi są stale otwarte. Naszymi sukcesami są ich uśmiechy na twarzy i zasłużone oceny „dostateczne”. Bardzo chwalimy naszych wychowanków, gdy po widocznym wkładzie pracy otrzymują oceny „dobre” a nawet, sporadycznie „bardzo dobre”.

Po dłuższym pobycie, młodzież ta, bardzo zżywa się ze sobą oraz całym gronem kadry pracowników. Zawsze mogą liczyć na indywidualne rozmowy z nauczycielami, pedagogiem i wychowawcami. Gdy mają taką potrzebę, do ich dyspozycji jest również psycholog lub pani dyrektor, która zawsze stara się rozwiązywać wspólnie ich problemy na grupach wychowawczych, indywidualnie lub wspólnie z nauczycielami.

Baza dydaktyczna szkoły jest na wystarczającym, dobrym poziomie. Mamy nowoczesny gabinet pracowni komputerowej, salę gimnastyczną, małą siłownię i 6 pracowni przedmiotowych. Całe wnętrze budynku jest odremontowane i pomalowane w przyjaznych, ciepłych barwach. Na korytarzach wywieszone są prace plastyczne wychowanków, nagrodzone w konkursach plastycznych, które najczęściej są ich pierwszymi odniesionymi sukcesami w tej kwestii. Podobnie jest z dyplomami za sukcesy sportowe. Reasumując, uczą się nasi wychowankowie małymi krokami i sukcesami inaczej patrzeć na swoje umiejętności, w które przestali wierzyć, będąc uczniami swoich macierzystych szkół. Tam na tle klasy byli jedynie tymi, którzy sprawiali kłopoty wychowawcze i nie umieli tyle, co ich koledzy i koleżanki. Zagubili się wśród innych, ponosząc stale porażki, uciekali od szkolnych murów, bo nikt nie poświęcił im swojego czasu, aby im pomóc.

We wcześniejszych spostrzeżeniach podałam, co z naszej strony mobilizuje „naszą młodzież” w odnowieniu własnej motywacji do nauki szkolnej. Interesuje mnie jednak możliwość naszych działań, prowadząca do większego ich zmotywowania w pracy uczniowskiej. W tym celu postaram się zaprezentować wiadomości na temat motywów, wpływających na uczniów mobilizująco do pokonywania coraz większych trudności.

 

MOTYWY SZKOLNEGO UCZENIA SIĘ

            Chcąc badać poziom motywacji do nauki szkolnej wychowanków naszej placówki, postaram się najpierw wyjaśnić znaczenie słowa „motyw” (po łacinie-movere), który jest rozumiany jako wszelka podnieta lub układ podniet „poruszających” podmiot do działania. Naszym podmiotem jest uczeń. Analizując historię łatwo zauważyć, że w pewnym okresie podstawowym motywem nauki był strach przed karą fizyczną. Działo się tak głównie w szkołach klasztornych. Jak wykazuje historia wychowania uczniowie kierują się w nauce szkolnej motywami pośrednimi, których rejestr jest duży i zmienia się wraz z rozwojem i dorastaniem młodzieży.

„W obecnych czasach motywami pośrednimi staje się: chęć osiągnięcia dobrego stopnia, przejścia do następnej klasy, zdobycie uznania w grupie rówieśników. Wiadomo z praktyki, że dobrzy nauczyciele dzięki odpowiednim zabiegom wychowawczym, doprowadzają do tego, iż uczeń czuje się współodpowiedzialny za wynik pracy zespołu. Ta odpowiedzialność i poczucie znaczenia jest poważnym, pośrednim motywem do nauki. W odpowiedniej atmosferze u uczniów pozornie leniwych można ukształtować silne motywy. Często uczenie się jest obawą przed utratą znaczenia w grupie rówieśników, np. w bandzie dziecięcej, lub lęk przed utratą opinii dobrego ucznia.” (J. Kozielecki 1962, s.75) S. Rubinsztejn zwraca dużą uwagę na zainteresowanie jako pobudkę do uczenia się. „Wymienia on następujące rodzaje zainteresowań, występujące w nauce szkolnej :1. bezpośrednie zainteresowanie samą treścią przedmiotu, rzeczywistością, która odzwierciedla się w nim, 2. zainteresowanie wywołane przez rodzaj pracy umysłowej, której wymaga dany przedmiot, 3. zainteresowanie spowodowane skłonnościami i uzdolnieniami w danym kierunku, 4. zainteresowanie pośrednie przedmiotem z uwagi na jego znaczenie praktyczne”(Z. Putkiewicz 1971, s.13) Inna klasyfikacja motywów związana jest z układem bodźców sytuacji, w jakiej znajduje się uczeń. „Bodźcami działającymi na ucznia w szkole będą – wg – J. Pietera – sugestywny wpływ nauczyciela i całej sytuacji szkolnej, obawa przed złą oceną i karą, zainteresowanie, ciekawość, ambicja, praktyczne znaczenie danego rodzaju wiedzy. Biorąc powyższe bodźce pod uwagę J. Pieter, dzieli motywy uczenia się na: lękowe, ambicyjne, ideowe, zainteresowania i praktycznego wyrachowania.” (tamże, s.14) Wśród badaczy tego zagadnienia, bardzo ciekawy wniosek prezentuje A. Lewicki, który śmiało zauważył, że nauczyciel umiejący „zagrać” na właściwych motywach uczniów, wywoła proces uczenia się. W przeciwnym wypadku, spotka go bierność dziecka, a czasami stanąć może nawet wobec jego złośliwości, niemądrych psot i figli.

            W dalszej części pracy zajmę się interesującym mnie zagadnieniem, które postaramy się wykorzystać w naszej pracy zawodowej. Pracując stale z uczniami o zaburzonych zachowaniach społecznych, chcę zbadać ich poziom motywacji do nauki szkolnej, którą udało się nam odnowić oraz uświadomić sobie, oraz koleżankom i kolegom, na co mamy zwracać uwagę we własnych zachowaniach, aby ów poziom motywacji miał tendencje wzrostowe wśród naszej „trudnej wychowawczo młodzieży”.

 

PROBLEMATYKA I ORGANIZACJA BADAŃ.

Problemy, zmienne i wskaźniki

Niemal każda czynność w życiu człowieka jest wykonywana z pewnym nastawieniem emocjonalnym. Może to być uczucie przyjemności, zadowolenia, obojętności, złości, przymusu lub ciekawości. Nastawienie u poszczególnych osób zawsze jest inne. Dlaczego tak się dzieje? Jedną z odpowiedzi nasuwających się automatycznie jest stwierdzenie, że decydujące znaczenie na efekty wykonywanej pracy ma motywacja, która każdym z ludzi kieruje osobno. Podobnie dzieje się w procesie nauczania z poszczególnymi uczniami, a przyczyny są analogiczne. Każdy z uczniów ma kształtowaną motywację do nauki od najmłodszych lat własnej kariery szkolnej. Na jej poziom wpływa środowisko rodzinne, otoczenie, w którym każde z dzieci przebywa, uczący go nauczyciele oraz zainteresowania poszczególnych uczniów. Jednym słowem jest to złożony proces, kształtowany od pierwszych momentów nauki dziecka, poprzez sposób rozbudzenia jego ciekawości poznawania świata w otoczeniu rodzinnym, przez najbliższych. Uzupełniany w społeczności uczniowskiej i tam utrwalany o pozytywny lub negatywny odbiór z otoczenia, w którym rozwijają się poszczególni uczniowie.

            Jednym z elementów, wpływających na poziom motywacji do nauki szkolnej mają uczący nauczyciele. Ich cechy osobowościowe, sposób przekazywanej wiedzy, podejście do uczniów, łatwość nawiązywania kontaktu z poszczególnymi uczniami, wpływają pozytywnie lub negatywnie. To zagadnienie interesuje mnie i chciałabym dać odpowiedź na nurtujące mnie pytanie w swojej pracy. W tym celu, przeprowadzę badania, aby mieć wgląd w ten konkretny, wycinek wiedzy, nie rozpoznany przeze mnie do tej pory.

            W literaturze z zakresu metodologii znajdujemy następujące wyjaśnienie problemu badawczego. Mianowicie jak podaje S. Nowak „problem badawczy to tyle, co pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie” ( S. Nowak 1965, s.214) Podobnie twierdzi M. Łobocki, stwierdzając, iż „problemy badawcze są to pytania, na które szukamy odpowiedzi na drodze badań naukowych.” (M. Łobocki 1978, s.56) Wszyscy metodologowie zgodnie sądzą, że z badawczych pytań należy wykluczyć wszelkie pytania, których celem jest otrzymanie gotowych odpowiedzi od innych osób, a nie na drodze własnych poszukiwań i badań.

            Ważnym zagadnieniem w formułowaniu problemu badawczego jest uwzględnienie kryteriów poprawności problemów. Podejmując się tego zadania skorzystałam z warunków poprawności problemu badawczego, prezentowanego przez H. Muszyńskiego, który przedstawił je następująco:

1. problem pedagogiczny musi wyraźnie określać założenia, dotyczące efektywności poszukiwanych działań wychowawczych,

 2. problem pedagogiczny musi być empirycznie rozstrzygnięty. Jest to możliwe tylko wówczas, gdy wyznacza on zakresy zmiennych, w których obrębie należy szukać rozwiązania i jeżeli sformułowany jest dobór do niego odpowiednich, sprawdzalnych hipotez,

 3. problem pedagogiczny musi mieć wartość praktyczną. Oznacza to, że rozwiązania powinny być użyteczne dla doskonalenia i podnoszenia efektów działań wychowawczych, ze względu na cele.”(H. Muszyński 1970, s.188)

            Zaprezentowane teoretyczne rozważania prowadzą do sformułowania problemu badawczego w mojej pracy. A jest on następujący: Jaki jest wpływ pożądanych cech osobowości nauczycieli, na poziom motywacji do nauki szkolnej uczniów w Państwowym Pogotowiu Opiekuńczym, w Gorzowie Wielkopolskim?

 

            Przed przystąpieniem do badań i po sformułowaniu problemu, założyłam w hipotezie badawczej, że im częściej nauczyciele naszej placówki przejawiają zdolność akceptacji uczniów i ich sytuacji rodzinnej, zrozumienia, dla ich niepohamowanych emocji oraz indywidualizacji w podejściu do każdego z nich, tym poziom motywacji do nauki szkolnej będzie wyższy. Jak twierdzi H. Muszyński przez „hipotezę rozumiemy twierdzenie, co do którego istnieje pewne prawdopodobieństwo, iż stanowić ono będzie prawdziwe rozwiązanie postawionego problemu.”(tamże, s.188) Takie właśnie założenie przewiduję, jako efekt końcowy moich badań.

Aby zweryfikować swoje założenia, postawiłam sobie problemy szczegółowe, których zbadanie umożliwi mi udzielenie na nie odpowiedzi. Są to następujące zagadnienia:

1. W jakim stopniu nauczyciele naszej placówki przejawiają zdolność akceptacji uczniów i ich sytuacji rodzinnej, zrozumienia dla ich niepohamowanych emocji, oraz indywidualizacji w podejściu do każdego z nich ?

2. Jaki jest poziom motywacji do nauki szkolnej, przejawiany przez naszych uczniów ?

            Przy wyłonieniu swojego problemu badawczego, kierowałam się definicją M. Łobockiego i kryteriami poprawności, sformułowanymi przez H. Muszyńskiego. Zgodnie z tą teoretyczną podstawą uważam, że jasno określiłam w swoim problemie badawczym, jakość i rozmiar pewnej niewiedzy oraz cel i granicę moich badań, które przeprowadzę w celu ich weryfikacji. Stosownie do kryteriów prezentowanych przez H. Muszyńskiego, mój problem określa założenia działań wychowawczych nauczycieli, naszej placówki, na efektywność procesu motywacyjnego naszych wychowanków.

Kolejnym krokiem z mojej strony było określenie zmiennych, w obrębie których będę szukać rozwiązania. Są nimi pożądane cechy osobowości, przejawiane przez pracujących nauczycieli i poziom motywacji do nauki szkolnej, wychowanków naszej placówki. Przed badaniem interesujących mnie obszarów, postawiłam sobie hipotezę do weryfikacji, po ich przeprowadzeniu. Rozwiązanie tego problemu, będzie miało wartość praktyczną. Nauczyciele przebywający w trakcie procesu nauczania z naszą „trudną młodzieżą”, będą mogli świadomie wpływać na podnoszenie efektów własnych działań wychowawczych, wiedząc, którą cechę osobowości powinni u siebie doskonalić, aby pozytywnie wpływać na podnoszenie poziomu motywacji u naszych wychowanków.

Następnym krokiem z mojej strony jest wyłonienie i zdefiniowanie zmiennych, którymi są czynniki, zjawiska, właściwości lub cechy podlegające zmianom i przybierające różne wartości. Zmienna, która czyni się przedmiotem naszego badania, a której związek z innymi zmiennymi chcemy określić nosi nazwę zmiennej zależnej. Jest to taka zmienna, która w określonym badaniu traktowana jest jako podlegająca wpływom innych zmiennych. Natomiast te, nie podlegające wpływom innych zmiennych, nazywamy zmiennymi niezależnymi.

             W moich badaniach zmienne przedstawiają się następująco: preferowane cechy osobowości nauczycieli, zatrudnionych w naszej placówce to, zmienne niezależne, gdyż w tym badaniu nie podlegają wpływom innych zmiennych, a oddziałują na zmienną zależną, którą jest interesująca mnie motywacja do nauki szkolnej naszych wychowanków. Ona podlega wpływom cech osobowości nauczycieli, z którymi, w toku procesu nauczania, stykają się poszczególni wychowankowie.

             Zaprezentowane zmienne w moich badaniach są zmiennymi globalnymi, a z nich wyłoniłam zmienne szczegółowe, które w obrębie cech osobowości poszczególnych nauczycieli, stanowią ich predyspozycje bycia nauczycielami: - łagodnymi i cierpliwymi,

- sprawiedliwymi,

- dobrze uczącymi,

- mającymi dobry kontakt z uczniami.

            Przy zmiennej globalnej, jaką jest motywacja uczniów do nauki szkolnej, założyłam, że uczniowie przejawiają wyższy poziom motywacji, gdy:

- chętnie chodzą do szkoły,

- chętnie wykonują polecenia nauczyciela,

- są aktywni na lekcjach i chętnie się wypowiadają,

- cieszą się z osiąganych sukcesów,

- ma to związek z ich zainteresowaniami,

- powiększają swoje wiadomości i umiejętności,

- lubią to, czego się uczą,

- rozumieją przekazywane wiadomości przez nauczycieli.

            Kolejnym etapem mojej pracy, nieodzownym do przeprowadzenia badań jest ustalenie ściśle określonych wskaźników dla poszczególnych zmiennych szczegółowych, będących obiektem mojego zainteresowania. S. Nowak sugeruje, że „wskaźnikiem jakiegoś zjawiska Z, będziemy nazywać takie zjawisko W, którego zaobserwowanie pozwoli nam (w sposób bezwyjątkowy lub z określonym, czy choćby wyraźnym od przeciętnego prawdopodobieństwa) określić, iż zaszło zjawisko Z” (S. Nowak 1965, s.244) Ich dobór jest bardzo ważną czynnością w całej procedurze badań. Źle dobrane, nie dostarczą odpowiedniej wiedzy na temat interesujący osobę przeprowadzającą badania w danym zakresie. Prezentacji poszczególnych wskaźników do swoich zmiennych dokonam w części badawczej mojej pracy.

 

METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE

            Chcąc przeprowadzić swoje badania, musiałam wybrać odpowiednią metodę badań. W tym celu skorzystałam z propozycji metod, skoncentrowanych wokół klasy szkolnej, do których M. Łobocki zalicza:” obserwację, eksperyment pedagogiczny, testy osiągnięć szkolnych, socjometrię, analizę dokumentów, skalę ocen, ankiety i kwestionariusze, rozmowę i wywiad.” (M. Łobocki, tamże, s.115)

            Do przeprowadzenia swoich badań wybrałam kwestionariusz, gdyż daje on możliwość bezpośredniego gromadzenia materiału, w czasie którego badacz pozostaje w bezpośrednim kontakcie z badanymi osobami, osobiście je instruuje, rozdaje i zbiera egzemplarze kwestionariuszy, oraz obserwuje zachowanie osób badanych.

Wszystkie pytania w nim zawarte, są skategoryzowane i starannie dobrane z uwagi na „klucz”, stanowiący podstawę interpretacji otrzymywanych wyników do badań. Przystępując do formułowania pytań, przeanalizowałam interesujące mnie zagadnienia i charakterystyczne przejawy, przy ich występowaniu. Następnie ułożyłam szczegółowe instrukcje, w których poinformowałam uczniów o celu badań, oraz sposobie odpowiedzi na podane pytania. Wszystkie są pytaniami zamkniętymi, czyli przewidziałam gotowe odpowiedzi do wyboru przez badanych. Ostateczna postać kwestionariusza wygląda tak, jak w załączonym egzemplarzu. Zaprezentowany w aneksie, ma ujęte w nawiasach, przy odpowiedziach na poszczególne pytania, skale punktowe, zastosowane w badaniu, do zliczania wysokości poziomu motywacji do nauki szkolnej. Zero - jest brakiem przejawiania przez ucznia pozytywnego zachowania w obrębie zadanego pytania. Zaś każda odpowiedź wyżej punktowana, wskazuje na jego nasilony przejaw. Egzemplarze użyte do badań, dla uczniów nie posiadają w/w skali punktowej, aby nie sugerować badanym dokonywania wyboru na poszczególne pytania.

 

ORGANIZACJA I PRZEBIEG BADAŃ

             Do przeprowadzenia swoich badań wybrałam wychowanków, będących uczniami klasy V i VI Szkoły Podstawowej oraz klas gimnazjalnych. Głównym powodem mojego wyboru był fakt ukształtowanej już motywacji do nauki szkolnej w tym przedziale wiekowym. Z tego względu w badaniach wzięło udział 17 dziewcząt i 19-stu chłopców. Łącznie przebadałam 36-ciu wychowanków naszej placówki. Młodsi wychowankowie nie brali udziału w badaniach ze względu na słabo ukształtowaną motywację do nauki szkolnej.

Zgodnie z zasadą przeprowadzania tego typu badań, samodzielnie instruowałam uczniów o celu badania i sposobie wypełniania rozdawanych kwestionariuszy. W razie potrzeby, wyjaśniałam pytania budzące wątpliwości wśród wychowanków. Zawsze zapraszałam ich do swojego gabinetu przedmiotowego po 3-4 osoby, w trakcie trwania długich przerw. Zauważyłam szczere zaangażowanie z ich strony w udzielanie odpowiedzi. Zebrany materiał poddałam zliczaniu danych i statystycznej obróbce, potrzebnej do podsumowania otrzymanych wyników. Ich szczegółowej prezentacji dokonam w dalszej części pracy.

 

POŻĄDANE CECHY OSOBOWOŚCI NAUCZYCIELI, PRACUJĄCYCH Z UCZNIAMI W PLACÓWCE PAŃSTWOWEGO POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO, A POZIOM MOTYWACJI DO NAUKI SZKOLNEJ W ŚWIETLE BADAŃ

            W swoich badaniach starałam się wyszczególnić pożądane cechy osobowości dla pracujących nauczycieli, które znacząco, zdaniem naszych wychowanków, wpływają na ich motywację do nauki szkolnej.

Mając świadomość, że pracujemy w bardzo specyficznej placówce oświatowej, do której trafiają dzieci z powodów zaniedbań rodzicielskich lub ich bezpośredniej styczności z prawem karnym, za jego naruszenie, musimy dysponować odpowiednimi cechami własnych osobowości, aby umieć „dostrzec wołanie o pomoc” u naszych wychowanków. Jest to tym trudniejsze zadanie, gdyż rotacja naszych uczniów w trakcie roku szkolnego jest stała i częsta. Ich zaniedbania w zdobywaniu wiedzy z poszczególnych przedmiotów są na różnym poziomie i wymaga to od nas;

- przychylności dla wychowanków,

- zrozumienia ich psychiki,

- świadomego nastawienia się na systematyczne zajmowanie się nimi,

- duchowej łączności z ich sytuacją,

- zwiększonej cierpliwości i łatwości w nawiązywaniu kontaktu, co ogólnie profesor S. Baley, określił jako cechy nauczyciela – „wychowawcy integralnego”. Właśnie ten zespół cech jest najbardziej pożądany wśród nauczycieli, pracujących z naszą młodzieżą. Przez 5 lat pracy w tej placówce, przekonałam się na własnej osobie, że kształcenie świadome tych predyspozycji, pomaga zrozumieć i poznać wychowanków, trafiających do Państwowego Pogotowia Opiekuńczego, w którym pracuję jako nauczyciel matematyki. Wiele czasu poświęcam na własne rozmowy z uczniami, chcąc poznać ich zdanie w tej kwestii. Zazwyczaj uczniowie wymieniali te cechy osobowości u nauczycieli, które cenią sobie najbardziej, przebywając w naszej placówce, mającej tymczasowo zastąpić im dom. Sami często przyznają, że dopiero u nas częstokroć zaczynali samodzielnie pracować na zajęciach lekcyjnych, bo czuli się zrozumiani przez nauczycieli, którzy dali im szansę. Z tego względu chciałam zbadać ich motywację do nauki i wpływ cech osobowości nauczycieli, na to zagadnienie, gdy przebywają w naszej placówce. Z tego względu przystąpię do szczegółowego omówienia zaprezentowanych zagadnień oraz sposobu ich badania.

 

POŻĄDANE CECHY OSOBOWOŚCI NAUCZYCIELI, WPŁYWAJĄCE NA PODNIESIENIE POZIOMU MOTYWACJI DO NAUKI W SZKOLEJ

            Przy precyzowaniu wskaźników do poszczególnych zmiennych szczegółowych, kierowałam się propozycjami uczniów, z przeprowadzanych rozmów o sposobie postrzegania poszczególnych cech nauczycieli w ich odczuciu. Dobór wskaźników prezentuję poniżej, w kolejnych tabelach 1- 4. Są nimi poszczególne odpowiedzi do postawionych pytań. Odbiór tych cech, prezentuję w formie udzielonych odpowiedzi na poszczególne wskaźniki.

            Po analizie otrzymanych odpowiedzi na pierwsze pytanie łatwo można zauważyć, że nasi wychowankowie najbardziej sobie cenią cierpliwość i łagodność nauczycieli, gdy potrafią bez zdenerwowania tłumaczyć im mimo braku zrozumienia z ich strony. Tak bywa najczęściej, aby dobrze wyjaśnić bieżące wiadomości, nauczyciele muszą przypominać, lub indywidualnie nadrabiać zaległości z poprzednich zakresów materiałuprogramowego. Dobrze, że nasze starania w tym zakresie docenia aż 41% dziewcząt i prawie 29% daje nam odczucia 34,7% naszych wychowanków.

 

 Nauczyciele łagodni i

 cierpliwi potrafią:

 Ilość udzielonych odpowiedzi:

 

dziewcząt

 

 %

 

 chłopcy

 

 %

 

ŁĄCZNIE

 

%

1.Tłumaczyć mi bez

 zdenerwowania, gdy

 czegoś nie rozumiem.

 

 14

 

41,0

 

 11

 

28,9

 

 25

 

34,7

2. Nie okazują mi

 złości.

 5

 

14,7

 10

 

26,3

 15

20,8

3.Nie krzyczą, abym

 się ich nie bał(a).

 4

11,7

 4

10,5

 8

11,1

4.Wysłuchają mnie, gdy

 chcę porozmawiać o

 swoich problemach.

 

 8

 

23,5

 

 6

 

15,7

 

 14

 

19,4

5. Nie krzyczą przy

 odpowiedziach

 uczniów.

 

 3

 

 8,8

 

 7

 

18,4

 

 10

 

13,8

 Drugi wskaźnik cierpliwości naszych nauczycieli sięga 14,7% u dziewcząt i 26,3% u chłopców, co łącznie daje odczucie u prawie 21% uczniów badanych, którzy uważają, że nauczyciele nie okazują im złości. Jest to zarazem potwierdzenie, iż nie zawsze ta cierpliwość ma taki sam poziom u wszystkich uczących nauczycieli. W następnej kolejności procentowego rozdziału odpowiedzi, są wskazania dotyczące czwartego wskaźnika. Mianowicie 23,5% dziewcząt i 15,7% chłopców docenia uwagę i cierpliwość nauczycieli, gdy wychowankowie mają potrzebę rozmowy o swoich problemach. Takie odczucie ma 19,4 % spośród nich. Najmniej odpowiedzi wychowankowie udzielili na trzeci i piąty wskaźnik, co może świadczyć, iż praktykujący nauczyciele opanowali już sztukę pohamowania nerwów i krzyku na nich, przy odpowiedziach uczniów. Potrafią zrozumieć sytuację poszczególnych osób, lub jest to mniej istotny czynnik procentowy, wpływający na motywację do nauki szkolnej. Łączny wybór tych 2-ch wskaźników, wyniósł prawie 25%. Ich szczegółowe rozbicie prezentuje-Tabela nr 1. Postrzeganie nauczycieli łagodnych i cierpliwych

           

Tabela nr 2. Postrzeganie nauczycieli sprawiedliwych.

 

 Nauczyciele

 sprawiedliwi :

 

 Ilość udzielonych odpowiedzi:

 

dziewczęta

 

 %

 

 chłopcy

 

 %

 

ŁĄCZNIE

 

 %

1.Potrafią nie wyróżniać

 uczniów lepszych od

 słabszych.

 

 13

 

38,2

 

 13

 

34,2

 

 26

 

36,1

2. Oceniają według

 pracy a nie mojego

 wyglądu.

 

 7

 

20,5

 

 9

 

23,6

 

 16

 

22,2

3. Traktują wszystkich

 jednakowo.

 14

41,1

 16

42,1

 30

41,6

 

 

            Przy postrzeganiu nauczycieli sprawiedliwych, największe wskazanie miał trzeci wskaźnik, z różnicą zaledwie jednego punktu procentowego, który łącznie wybrało 41,6% naszych wychowanków. Jest to bardzo pocieszające zjawisko, że nasi wychowankowie w tak dużym procentowym udziale potwierdzają nasze starania, aby traktować ich wszystkich jednakowo. Staramy się w swojej pracy nie faworyzować poszczególnych uczniów, aby nie powiększać ich złych odczuć z pobytu w naszej placówce. Można się tylko cieszyć, że również w ich odczuciu tak jest. Dodatkowym potwierdzeniem tych odczuć są odpowiedzi na drugi wskaźnik, w którym łącznie kolejne 36% uczniów zapewnia, że nie odczuwa wyróżniania za strony nauczycieli słabszych lub lepszych uczniów. Zaś pozostała grupa 22,2% badanych wychowanków ma zdanie, że jest oceniana według pracy, a nie ich własnego wyglądu. Tak naszym zdaniem zawsze powinno być w każdych szkolnych murach.

            Prezentacja kolejnej tabeli ma na celu wyłonienie dominującej predyspozycji nauczycielskiej, zaliczanej do jednych z ważniejszych dla naszych wychowanków. Jak są postrzegani Ci, którzy dobrze uczą? Odpowiedzi na to pytanie wskaźnikowe są umieszczone w tabeli nr 3, a wyniki otrzymane powinny dać do myślenia o własnym zachowaniu wielu nauczycielom, nie tylko pracownikom naszej placówki.

 

 

Tabela nr 3. Postrzeganie nauczycieli dobrze uczących.

 

 

 Nauczyciele dobrze

 uczący potrafią:

 

 Ilość udzielonych odpowiedzi:

 

dziewczęta

 

%

 

 chłopcy

 

 %

 

ŁĄCZNIE

 

%

1. Dobrze tłumaczyć

 przekazywane

 wiadomości.

 

 15

 

44,1

 

 12

 

31,5

 

 27

 

37,5

2. Indywidualnie

 tłumaczyć, gdy ktoś

 nadal nie rozumie.

 

 8

 

23,5

 

 12

 

31,5

 

 20

 

27,7

3. Nie marnują czas na

 zbędne rozmowy.

 3

 8,8

 6

15,8

 9

12,5

4. Nie stawiają ocen

 niedostatecznych,

 gdy ktoś się

 usprawiedliwi.

 

 8

 

23,5

 

 8

 

21,0

 

 16

 

22,2

            Taki udział procentowy odpowiedzi na postawione pytanie może być bardzo satysfakcjonujący dla pracujących w naszej placowe nauczycieli. Jest on dla nas niemal nagrodą, że znając problemy naszych wychowanków oraz przyczyny i powody ich niepowodzeń szkolnych, potrafimy dobrze tłumaczyć przekazywane wiadomości, co ma spore znaczenie dla ich motywacji do nauki. Mogą oni zacząć chcieć się uczyć, bo rozumieją to, co jest im przekazywane. Potrafimy więc zniżyć się na tyle do poziomu uczniów, aby 44,1% dziewcząt, oraz 31,5% chłopców, mogło tak uważać. Łącznie jest to 37,5% naszych uczniów. Koreluje to z naszą cierpliwością, skoro 27,7% wychowanków potwierdza fakt indywidualnego tłumaczenia ze strony nauczycieli, jeśli coś jest nadal niezrozumiałe. Pokazuje to szczegółowo ilość wskazań na drugi wskaźnik w powyższej tabeli.

Analizując ostatnią z pożądanych cech osobowości u nauczycieli, pracujących w placówce Państwowego Pogotowia Opiekuńczego łatwo zauważyć, że uczniowie cenią

sobie znajomość własnych zdolności u poszczególnych nauczycieli. Ma to ogromne znaczenie w nadrabianiu i opanowywaniu materiału nauczania. 38,2% dziewcząt twierdzi, iż nauczyciele znają ich zdolności i to w głównej mierze powinno być kształtowane u uczących, naszą młodzież, gdyż ich zdaniem najbardziej wpływa na motywację naszych uczniów do nauki, co potwierdza załączona poniższa tabela.

 

Tabela nr 4.Postrzeganie nauczycieli mających dobry kontakt z uczniami.

 

W wyniku takiego rozpoznania umiejętności i zdolności uczniów naszej placówki, nie muszą się oni bać otrzymania zadań ponad ich zdolności. Podobnie odczuwa 36,8% chłopców, a łącznie tak uważa 37,5% badanej grupy.

 

 Nauczyciele mający dobry kontakt z uczniami,

 szczególnie:

 Ilość udzielonych odpowiedzi:

 

dziewczęta

 

 %

 

 chłopcy

 

 %

 

ŁĄCZNIE

 

 %

1. Dobrze znają swoich

 uczniów.

 7

20,8

 10

26,3

 17

23,6

2. Znają zdolności

 uczniów.

 13

38,2

 14

36,8

 27

37,5

3. Znają sytuację

 rodzinną uczniów.

 10

29,4

 6

15,7

 16

22,2

4. Chcą rozmawiać na

 każdy temat z

 uczniami.

 

 4

 

11,7

 

 8

 

21,0

 

 12

 

16,6

Niemal równorzędny wpływ na chęć zdobywania nowych wiadomości ma fakt, dobrej znajomości uczniów oraz orientowania się w ich sytuacji rodzinnej. Suma wskazań na pierwszy i trzeci wskaźnik jest łączną 45,8% z podanych odpowiedzi a ich szczegółowe rozłożenie procentowe prezentuje tabela nr 4. Najmniejszy udział procentowy w udzielonych odpowiedziach ma czwarty wskaźnik, co jest zaprezentowane w powyższej tabeli. Pozostała część 16,6% wychowanków, rozmawia z nauczycielami na każdy interesujący ich temat, co jest racjonalnie uzasadnione. Nie musi to mieć bezpośredniego wpływu na poziom motywacji do nauki szkolnej. Są to ich indywidualne potrzeby, a w razie konieczności zawsze mogą skorzystać z pomocy pedagoga lub psychologa, w pełni dyspozycyjnego dla naszych wychowanków.

            Reasumując otrzymane wyniki można wyciągnąć wniosek, że najbardziej pożądanymi z cech osobowości nauczycieli, zatrudnionych w naszej placówce, są te z największą liczbą wskazań w udzielonych odpowiedziach na zadane pytania. W swojej pracy powinniśmy zawsze starać się tłumaczyć bez zdenerwowania, nawet gdy uczeń nadal nie rozumie, jakiegoś zagadnienia. Zobowiązuje nas to do poszukiwania takich rozwiązań, aby nasi uczniowie z łatwością mogli pokonać kolejne kroki w zdobywaniu wiedzy. W tym procesie chcą w większości czuć się traktowani sprawiedliwie i jednakowo. Szczególny nacisk powinniśmy położyć na jasność i zrozumienie w stosowanych metodach i formach pracy. Ma to ścisły związek ze znajomością zdolności naszych poszczególnych uczniów, co w konsekwencji niesie za sobą zindywidualizowany proces nauczania dla każdego z nich. Jest to trudne zadanie, lecz świadomość kształcenia tych wskazanych cech, może wpłynąć pozytywnie na motywację do nauki szkolnej naszych wychowanków, co będzie najważniejszym sukcesem zawodowym w naszej pracy.

 

POZIOM PRZEJAWIANEJ MOTYWACJI DO NAUKI SZKOLNEJ U WYCHOWANKÓW PAŃSTWOWEGO POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM

            Po analizie poszczególnych, preferowanych cech osobowości, wpływających na motywację do nauki szkolnej, naszych wychowanków, przystąpiłam do zliczenia odpowiedzi na pytania dotyczące, interesującego mnie jej poziomu u naszych uczniów. Do każdego wskaźnika, zmiennej zależnej, wybrałam po kilka odpowiedzi zamkniętych, będących odpowiednikiem określonego poziomu na dane pytanie. Najniższy poziom zawsze oznaczałam jako zero punktów, zaś wyższe poziomy w zakresie konkretnych pytań jako 1,2,3,4 punkty. Po ich zsumowaniu uzyskałam maksymalnie 31 punktów możliwych do zdobycia, które oznaczają górną granicę punktacji, w zakresie poziomu motywacji. Jej szczegółowe rozbicie punktowe wygląda następująco: od 0 do 11 punktów - poziom niski, od 12 do 22 punktów - poziom średni, od 23 do 31 punktów - poziom wysoki.

Po określeniu zaprezentowanych poziomów, przejawianej motywacji, przystąpiłam do zliczania punktów uzyskanych po podaniu odpowiedzi, na poszczególne pytania zamknięte. W wyniku czego uzyskałam wysokość poziomu motywacji u każdego ucznia, który prezentuję w tabeli poniżej.

 

Tabela nr 5. Poziom przejawianej motywacji do nauki szkolnej

 wychowanków placówki PPO.

 

 Przejawiane poziomy

 motywacji naszych

 wychowanków:

 Ilość udzielonych odpowiedzi:

 

dziewczęta

 

 %

 

 chłopcy

 

 %

 

ŁĄCZNIE

 

 %

1. Poziom niski.

 1

 6,2

 1

 5,5

 2

 5,8

2. Poziom średni.

 11

68,7

 13

72,2

 24

70,5

3. Poziom wysoki.

 4

25,0

 4

22,2

 8

23,5

 

             Analizując odpowiedzi naszych wychowanków, udzielone na 10 pytań, związanych z ich motywacją do nauki szkolnej, łatwo zauważyć skoncentrowanie ich w poziomie średnim. Różnica między odpowiedziami dziewcząt i chłopców wyniosła 4 punkty procentowe. Łącznie średni poziom motywacji do nauki szkolnej przejawia 70,5 % naszych uczniów. Z tego wyniku powinniśmy być zadowoleni jako nauczyciele, gdyż udało się nam zachęcić naszych wychowanków do pokonywania trudności w zdobywaniu zaległych wiadomości, które do tej pory zniechęcały ich do systematycznego uczęszczania na zajęcia szkolne w ich macierzystych placówkach oświatowych. Bardzo wymownym jest fakt, że 25 % dziewcząt i 22,2 % chłopców przejawia wysoki poziom motywacji szkolnej, co okazało się dla nas miłym zaskoczeniem. Jest to dowodem, iż łącznie dla 23,5% naszych uczniów bardzo zależy, aby być docenionym za ich wysiłek, wkładany w zdobywanie nowych treści programowych, oraz daje im to sporą satysfakcję z osiąganych wyników w szkole. Kolejnym powodem naszego sukcesu mogą być wskazania niskiego poziomu motywacji do nauki szkolnej, gdyż tylko 2 osoby z badanej grupy osiągnęło ten wynik po zsumowaniu podanych odpowiedzi. Dało to łącznie 5,8 % wśród badanych uczniów. Największym, naszym sukcesem, będzie fakt braku wskazań w tym poziomie oraz zwiększenie ilości uczniów z wysokim poziomem motywacji do nauki szkolnej w latach przyszłych.

Zaprezentowane wyniki badań są jednocześnie potwierdzeniem prawidłowo sformułowanej przez badającego, hipotezy badawczej. Zgodnie z jej założeniem nauczyciele u większości badanych, przejawiają zdolność akceptacji uczniów, ich sytuacji rodzinnej oraz wysoki poziom zrozumienia dla ich niepohamowanych emocji w zindywidualizowanym podejściu do każdego z wychowanków, skoro 93,8 % uczniów przejawia wyższy poziom motywacji do nauki szkolnej, od niskiego. Zgodnie z tą hipotezą, nasze starania w tym zakresie, powinny przynieść rosnące poziomy motywacji, jako efekt naszych działań.

            Po dokonaniu szczegółowej analizy wyników z przeprowadzonych badań, na terenie naszej placówki, możemy wyciągnąć wnioski do dalszej pracy z naszą „trudną wychowawczo” młodzieżą. Aby osiągać przynajmniej tak zadawalające wyniki, jak zaprezentowane w tej pracy, musimy uwzględnić doskonalenie we własnych osobowościach cech, które otrzymały najwięcej wskazań procentowych wśród odpowiedzi, udzielonych przez naszych wychowanków.

W tym celu kwestionariusz ten, zostanie zmodyfikowany i posłuży nam do przeprowadzenia dwukrotnych badań. Po raz pierwszy, z jego treścią, zetkną się nasi wychowankowie w pierwszym tygodniu września lub pierwszym tygodniu ich pobytu na terenie naszej placówki, gdy będą to uczniowie trafiający w trakcie trwania pierwszego semestru. W pytaniach, skierowanych do uczniów, będziemy szukać odpowiedzi jaki jest, ich aktualny poziom motywacji do nauki szkolnej, oraz jakie są oczekiwania względem nas – nauczycieli. Po dokonaniu analizy poszczególnych odpowiedzi, będziemy znać oczekiwania wychowanków względem naszych osobowości. Z tymi oczekiwaniami zapoznamy grono pedagogiczne i wszystkich uczniów. Przekażemy również własne oczekiwania względem wychowanków. Zostałam zobowiązana do prowadzenia tych badań w kolejnych latach, przez panią dyrektor, gdyż kwestionariusz ten będzie służył jako stałe narzędzie pomiaru jakości, naszej pracy wychowawczej.

Aby zapoznać się ze zmianami, jakie zajdą po obu stronach, badanych grup, zostanie przeprowadzone ponowne badanie, w celu stwierdzenia aktualnego poziomu motywacji do nauki szkolnej, oraz częstotliwości występowania, preferowanych cech osobowości wśród nauczycieli, pracujących w naszej placówce. Interesujący nas stan przebadamy na początku czerwca, każdego roku szkolnego lub w tygodniu poprzedzającym odejście, niektórych uczniów w trakcie trwania drugiego semestru. Mając do wglądu wyniki pierwszego badania, będziemy je porównywać z wynikami badania końcowego. W tym celu kwestionariusze nie mogą być anonimowe. Stąd zebrane dane w 15 pytaniu, które posłużą do zakodowania poszczególnych wychowanków na arkuszu badawczym, służącym do zliczania udzielonych odpowiedzi. Na radzie pedagogicznej, podsumowującej pracę, w kolejnych latach nauki szkolnej, wyniki osiągane, po przeprowadzeniu naszych wewnętrznych badań, zostaną podane i zapisane w naszym protokólarzu z posiedzeń rad pedagogicznych. Za każdym razem sprecyzujemy wnioski do dalszej pracy.

Zaprezentowałam własną pracę badawczą, chcąc zwrócić uwagę nauczycielom pracującym w masowych szkołach, aby bardzo świadomie podchodzili do wywieranego przez ich osobowości, wpływu na uczniów – obecnych młodych ludzi, bardzo podatnych na sygnały z otoczenia. Gdyż oni jako późniejsi dorośli ludzie, mogą szukać przyczyn własnych niepowodzeń szkolnych w ich aktualnych postawach nauczycielskich. Czasami wystarczy pomocna dłoń ze strony nauczyciela, aby pokonał trudności w swojej karierze szkolnej, za którą jesteśmy współodpowiedzialni.

Zaprezentowane narzędzie badań będzie pomocne w ustaleniu przeważających cech osobowości nauczycieli, zainteresowanych ich przeprowadzeniem oraz poziomu motywacji szkolnej u ich badanych wychowanków. Nie bójmy się dokonać wglądu we własne osobowości, gdyż ma ona znaczący wpływ na rozwój społeczny naszych uczniów.

 

 BIBLIOGRAFIA:

 1. E. Badura „Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela”, WSiP. Warszawa

 1981r.

 2. S. Gerstmann „Autorytet wychowawcy”, „Nowa Szkoła”, 1961r.

 3. B. Jodłowska „Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela klas

 początkowych”, WSiP. Warszawa 1991r.

 4. J. Kozielecki „Efektywność procesu nauczania a motywacja”. Ruch Pedagogiczny

 nr 1. 1962r.

 5. M. Kulig „Samoocena – jej rodzaje i rola w funkcjonowaniu ucznia w zespole

 rówieśników”. Życie Szkoły nr 7/8 1988r.

 6. M. Łobocki „Metody badań pedagogicznych”. PWN. Warszawa 1978r.

 7. T. Malinowski „Wzór osobowy nauczyciela według opinii samych nauczycieli”,

 „Wychowanie”, 1959r.

 8. B. Minerski, B.Śliwerski, leksykon „Pedagogika”. PWN. Warszawa 2000r.

 9. H. Muszyński „Wstęp do metodologii pedagogiki”. WPN. Warszawa

 1970r.

10. H. Muszyński „Zarys teorii wychowania”. ”. WPN. Warszawa 1977r.

11. S. Nowak „Metodologia badań socjologicznych”. PWN. Warszawa

 1965r.

12. S. Nowak „Studia z metodologii nauk społecznych’. PWN. Warszawa

 1965r.

13. W.Okoń „Problem osobowości nauczyciela”. PZWS. Warszawa 1962r.

14. A. Popielarska, A. Mazurowa „Dlaczego nasze dzieci sprawiają

 trudności wychowawcze”. PZWL. Warszawa 1983r.

 

15. M. Przetacznikowa, Z.Włodarski „Psychologia wychowawcza”. PWN.

 Warszawa 1983r.

16. Z. Putkiewicz „Motywy szkolnego uczenia się młodzieży”. PZWS.

 Warszawa 1971r.

17. W. A.Suchomliński „Sto rad dla nauczyciela”. WSiP. Warszawa

 1987r.

18. B. Śliwerski „Kontestacje pedagogiczne”. Wydawnictwo Artystyczne

 TEST. Kraków 1993r.

 

 ANEKS

 

KWESTIONARIUSZ DO BADANIA PREFEROWANYCH CECH OSOBOWOŚCI NAUCZYCIELI oraz POZIOMU MOTYWACJI DO NAUKI SZKOLNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ PRZYPAŃSTWOWYM POGOTOWIUOPIEKUŃCZYM W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM

 

           

 Z pewnością zastanawiałeś się dlaczego nauczyciele traktują Ciebie w różny sposób. Co w ich działaniach i postępowaniu mobilizuje Ciebie i rówieśników do nauki, lub co Wam w jej opanowaniu przeszkadza ?

 Na te i podobne pytania, które sobie stawiałeś, szukamy odpowiedzi i Ciebie prosimy o pomoc. Przeczytaj uważnie pytania a następnie wybierz i podkreśl te odpowiedzi, które uważasz za najwłaściwsze dla Ciebie !!!

Pamiętaj, że każda odpowiedź jest dobra, jeśli tylko Ty, udzielisz jej samodzielnie i szczerze. Autor kwestionariusza będzie Ci bardzo wdzięczny, za poważne podejście do stawianych pytań. Postaraj się go nie zawieść !!!

 

 

 

 PYTANIA I ODPOWIEDZI :

A.Zastanów się przez chwilę i podkreślw każdym z przedstawionych punktów 2 najważniejsze, Twoim zdaniem, cechy osobowościnauczycieli, któremotywują Ciebiedo nauki w szkole:

            Moim zdaniem uczę się, ponieważ nauczyciele w P. P. O są dla mnie:1. Łagodni i cierpliwi, bo starają się :

a) tłumaczyć mi bez zdenerwowania, gdy czegoś nie rozumiem,

b) nie okazywać mi złości,

c) nie krzyczeć często, abym się ich nie bał(a),

d) wysłuchać mnie, gdy chcę porozmawiać o swoich problemach

e) nie krzyczeć przy odpowiedziach uczniów.

 

 2. Sprawiedliwi , bo;

 a) nie wyróżniają uczniów lepszych,

 b) oceniają według pracy, a nie mojego wyglądu,

 c) traktują wszystkich jednakowo.

 

 3. Starają się dobrze uczyć, gdyż:

 a) dobrze tłumaczą przekazywane wiadomości,

 b) indywidualnie tłumaczą, gdy ktoś nadal nie rozumie,

 c) nie marnują czasu na zbędne rozmowy,

 d) nie stawiają ocen niedostatecznych, gdy ktoś wcześniej usprawiedliwi się.

 

 4. Nauczycielami, mającymi dobry kontakt z uczniami i :

 a) dobrze znają swoich uczniów,

 b) znają zdolności ucznia,

 c) znają sytuację rodzinną,

 d) chcą rozmawiać ze mną na każdy temat.

 

B. Odpowiadając na pytania, dotyczące motywacjiTwojej do nauki szkolnej,

 podkreśl jedną z odpowiedzi.

 

5. Czy chętnie chodzisz do szkoły ?

a) bardzo chętnie, (3)

b) chętnie, (2)

c) jest mi to obojętnie, (1)

d) niechętnie (0)

 

6. Czy chętnie wykonujesz polecenia nauczyciela ?

a) bardzo chętnie, (3)

b) chętnie,                                (2)

c) jest mi to obojętnie,         (1)

d) niechętnie.                (0)

 

 7. Czy jesteś aktywny(a) na lekcjach ?

a) bardzo aktywny(a),                  (2)

b) mało aktywny(a), (1)

c) nie zgłaszam się, odpowiadam gdy nauczyciel mnie pyta. (0)

 

 

 8. Czy jesteś zadowolony(a) z osiąganych wyników w nauce ?

a) jestem bardzo zadowolony(a), (4)

b) jestem zadowolony(a),                                                (3)

c) nie sprawia mi to większego zadowolenia, (2)

d) jest mi to obojętne,                                             (1)

e) nie jestem zadowolony(a).                                    (0)

 

9. Czy przedmioty, których uczysz się w szkole zaspokajają Twoje zainteresowania ?

a) całkowicie,                                       (3)

b) częściowo,                                       (2)

c) w niewielkiej części,              (1)

d) nie zaspokajają zupełnie.            (0)

 

10. Czy uczęszczając do szkoły powiększasz swoje wiadomości i umiejętności?

 a) bardzo powiększam,                            (4)

 b) zdecydowanie powiększam,                (3)

 c) przeciętnie,                                      (2)

 d) słabo, bo nie utrwalam wiadomości, (1)

 e) bardzo słabo,                                       (0)

11. Czy lubisz to, czego się uczysz ?

a) bardzo lubię,                                                (4

b) lubię,                                                           (3)

c) jest mi to obojętne,                                 (2)

d) nie lubię,                                                      (1)

e) bardzo nie lubię.                                        (0)

 

12.W jaki sposób nauczyciel przekazuje Ci wiedzę ?

a) bardzo zrozumiale,                               (4)

b) zrozumiale,                                       (3)

c) dość zrozumiale,                                           (2)

d) mało rozumiem,                                            (1)

e) zupełnie nie rozumiem tego, co nauczyciel chce mnie nauczyć. (0)

 

 13. Czy masz własny stolik lub miejsce do odrabiania lekcji ?

a) tak,                                                              (2)

b) wspólny z kolegami i koleżankami, (1)

c) nie.                                                              (0)

 

14.Jak przyjął(jęła) byś wiadomość, gdyby oznajmiono Ci, że nie masz już obowiązku uczęszczania do szkoły ?

a) chodził(a) bym nadal do szkoły,                                     (2)

b) chodził(a) bym tylko na zajęcia z tych przedmiotów, które lubię: .............................................................................................................(1)

c) ucieszył(a) bym się, że nareszcie nie muszę się uczyć ! (0)

 

 

15.Dziękując za udzielone odpowiedzi podaj :

a) ile masz lat ?......................................................................

b) w której jesteś klasie ?....................................................

c) Imię i nazwisko .................................................................